تبیین تأثیر کیفیت محیط کالبدی بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی در خیابان‌های شهری (محدوده مورد مطالعاتی: خیابان شریعتی بابل)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

2 استادیار گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

10.22103/jusg.2025.2154

چکیده

مقدمه: ایجاد محیط‌های شهری مناسب برای تشویق پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی، یک استراتژی اصلی برای ارتقای کیفیت محیط در شهرها است. پیاده‌روی نه ­تنها بر سلامت تأثیر می‌گذارد بلکه ترافیک و آلودگی را کاهش می‌دهد. خیابان شریعتی بابل به ­عنوان یکی از شریان‌های اصلی این شهر با مشکلات ترافیکی مواجه است و فاقد مسیر جداگانه برای پیاده‌روی است. این تحقیق به بررسی تأثیر کیفیت کالبدی خیابان‌ها بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی می‌پردازد تا با برنامه‌ریزی مناسب بتوان محیطی استاندارد ایجاد کرد.
داده و روش: داده‌ها از طریق جست‌وجو در پایگاه‌های مختلف و برداشت‌های میدانی جمع‌آوری شده‌اند. پایایی و روایی پرسش نامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ و نظر متخصصان تأیید شده است. تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی، استنباطی و مدل ساختاری معادلات به کمک نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس نسخه 27 و پی‌ال‌اس نسخه 3 انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که کیفیت محیط کالبدی تأثیر مثبت و معناداری بر پیاده‌روی و تعاملات اجتماعی دارد. محیط‌های با کیفیت بالا، افراد را به پیاده‌روی بیشتر ترغیب می‌کنند و پیاده‌روی نیز بر تعاملات اجتماعی تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، پیاده‌روی به ­عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین کیفیت محیط کالبدی و تعاملات اجتماعی عمل می‌کند.
نتیجه‌گیری: کیفیت محیط کالبدی هم به­ طور مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق افزایش پیاده‌روی، بر تعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارد. بهبود کیفیت خیابان‌های شهری می‌تواند به افزایش تعاملات اجتماعی و پیاده‌روی کمک کند و در طراحی فضاهای عمومی برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع
ابرقویی فرد، حمیده؛ منصوری، سید امیر؛ مطلبی، قاسم. (1401). مروری روایی بر نظریه‌های مرتبط با مفهوم فضای  عمومی در شهر. باغ نظر، 19(116)، 85-102. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.376257.5305
اخوان، آرمین؛ صالحی، اسماعیل؛ طغیانی، شیرین. (1397). ارزیابی تأثیر عوامل محیطی-کالبدی بر سرزندگی و کیفیّت
خیابان­ های شهری (مطالعه موردی: خیابان های نادر و انقلاب شهر ساری). جغرافیا و پایداری محیط (پژوهش ­نامه جغرافیایی)، 8(27 )، 15-29 https://sid.ir/paper/221148/fa .
اطمینانی قصرالدشتی، رویا؛ سقاپور، طیبه؛ سلطانی، علی. (1390). امکان­سنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز. پژوهش و برنامه­ ریزی شهری، 2(6)، 87-100. https://sid.ir/paper/220268/fa
اکبری، الهام؛ جلیلیان، راحله. (1394). بررسی اصول طراحی خیابان پایدار در کشورهای در حال توسعه. کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در عمران، معماری و شهرسازی https://sid.ir/paper/858298/fa.
بلالی اسکویی، آزیتا؛ جعفری، پرستو. (1401). وا کاوی تعاملات اجتماعی در بازار تاریخی تبریز با تأ کید بر بعد کالبدی فضا (نمونه مورد مطالعه: سرای امیر و سرای دودری). فصلنامه مطالعات شهری، 11(42)، 87-102.
بهزادفر، مصطفی؛ طهماسبی، ارسلان. (1392). شناسایی و ارزیابی مؤلفه­های تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی تحکیم  و توسعه روابط شهروندی در خیابان­های شهری: نمونه مورد مطالعه سنندج. باغ نظر، 10(25)، 17-28. https://sid.ir/paper/125622/fa
پورمختار، احمد. (1392). بررسی میزان پیاده­مداری در خیابان چهارباغ اصفهان و تاثیر آن بر تعامل اجتماعی شهروندان. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، -(11)، 91-100. https://sid.ir/paper/479249/fa
حوراسفند، نرگس؛ هاتفی ­فرجیان، فرشته. (1399). تدوین راهکارهای مؤثر بر تجربه شهری کودکان از خیابان  کوهسنگی مشهد به عنوان خیابان کامل در جهت دستیابی به شهر دوستدار کودک. شباک، 6(4 (پیاپی 55) )، 231-241. https://sid.ir/paper/525930/fa
خاکساری، ناصری؛ صفارزاده، محمود. (1393). امکان‌سنجی و اجرای طرح خیابان کامل در ایران برای دستیابی به  توسعه پایدار محله محور (نمونه موردی: خیابان ایران زمین، محله شهرک قدس، منطقه دو شهرداری تهران). فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 6(2)، 271-287. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20086598.1393.6.2.7.4
درگاه ملی مرکز آمار ایران. (1402). بر گرفته از https://www.amar.org.ir/
دهستانی، محمد. (1391). گاهنگاری نسبی استقرارهای باستانی شهرستان بابل از دوره نو سنگی تا عصر آهن. گرایش باستان شناسی پیشاز تاریخ. پایان ­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
رضازاده، راضیه؛ زبردست، اسفندیار؛ لطیفی اسکویی، لاله. (1390). سنجش ذهنی قابلیت پیاده­ مداری و مؤلفه­ های تأثیرگذار بر آن در محلات، مطالعه موردی: محله چیذر. مدیریت شهری، 9(28)، 297-313.
رضوی‌زاده، سیدنورالدین؛ توکلی، زهره؛ میرزائی ملکیان، محمد. (1402). بررسی جامعه ­شناختی چالش­های توسعه ورزش همگانی با تأکید بر نقش رسانه استانی (مورد مطالعه: استان مرکزی). پژوهش‌های ارتباطی، 30(116)، 99-125. https://doi.org/10.22082/cr.2023.2009850.2585
سایت گوگل مپ. (1402). برگرفته از https://maps.google.com/
سجاد زاده، حسن؛ محمدی، فائزه. (1395). نقش کیفیت محیطی در ارتقاء تعاملات اجتماعی خیابان‌های شهری (نمونه موردی: خیابان امام خمینی آمل). فصلنامه برنامه ­ریزی توسعه شهری و منطقه­ای، 1(2)، 145-172.
سلطانی، علی؛ پیروزی، رضا. (1391). پیمایش قابلیت پیاده‌مداری محورهای فرهنگی تاریخی مطالعه موردی: محور حافظ (شیراز). نشریه شهر و معماری بومی، شماره3. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26453711.1394.3.3.5.4
شهرداری شهر بابل. (1402). برگرفته از https://babolcity.ir
شهریاری. فرزانه. (1400). بازخوانی فضاهای عمومی با تأکید بر تعاملات اجتماعی؛ مورد مطالعه: خیابان پیروزی و محله‌های هم جوار آن در ارتباط با توسعه‌ی شهری تهران. پایان­ نامه کارشناسی ارشد دانشکدگان هنرهای زیبا تهران، دانشکده معماری، ایران.
ضرغامی، اسماعیل؛ عظمتی, سعید. (1392). بررسی مطلوبیت فضاهای باز محیط­های دانشگاهی از نظر دانشجویان.
فناوری آموزش، 7(3)، 175-183. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20080441.1392.7.3.3.6
عبداله ­زاده، مهدی؛ رهنما، محمدرحیم؛ اجزاء­شکوهی، محمد؛ موسوی، میر نجف. (1399). ارزیابی شاخص‌های پایداری اجتماعی در شهرهای استان آذربایجان غربی. پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 52(4)، 1257-  1273.
عبدالهی، علی ­اصغر؛ شرفی، حجت­اله؛ سلیمان ی­دامنه، مجتبی. (1398). سنجش مطلوبیت پیاده ­مداری بر اساس مؤلفه­ های کیفی پیاده ­روی (مطالعه موردی: مرکز تجاری شهرکرمان). جغرافیا و برنامه­ ریزی، 23(67 )، 197-221.
علی پوراصفهانی، مریم؛ زمانی، بهادر؛ شاهیوندی، احمد. (1397). تدوین مدل نظری مؤلفه­ های مؤثر بر سرزندگی  اجتماعی خیابان (مورد مطالعه: خیابان تاریخی سپه, اصفهان). مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت­ های تاریخی فرهنگی)، 8(15 )، 119-135 https://sid.ir/paper/205224/fa
علیمردانی، مسعود؛ مهدی­نژاد، جمال­الدین؛ افهمی، طلیعه. (1395). رشد کیفی فضای شهری به­ منظور ارتقاء تعاملات  اجتماعی (نمونه موردی خیابان احمد آباد مشهد). نشریه تخصصی هنرهای کاربردی, 4(هفتم)، 5-14.
عدالت سروستانی، طاهره؛ مسعود، محمد؛ کوپایی، گلرخ. (1402). پیاده‌‏روی در شهر: استفاده از الگوریتم‏‌های یادگیری  ماشین در جهت ارزیابی قابلیت پیاده‌‏مداری در فضای باز عمومی شهر شیراز. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 16(45)، 109-121.
فرازمند، راحله؛ صحی ­زاده، مهشید. (1392). بررسی و تحلیل مؤلفه­ های تأثیرگذار بر سرزندگی از دیدگاه تعاملات  اجتماعی در ارزیابی عملکرد فضاهای عمومی شهری (نمونه مطالعاتی: محدوده پارکینگ شهرداری کرمانشاه). مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، 2(6)، 29-42. https://sid.ir/paper/499027/fa
 فکوهی، ناصر؛ اوحدی، یاسمن. (1391). هویت و فضای عمومی در شهر (مطالعه دختران دانشجو در شهرستان  رفسنجان). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 6(1)، 0-0 https://sid.ir/paper/481416/fa
قنبری، ابوالفضل؛ هادی، الهام؛ هادی، الناز. (1399). بررسی تطبیقی پیاده­راه های تربیت و ولیعصر شهر تبریز از منظر مؤلفه­های پیاده­مداری. آمایش محیط، 13(50 )، 85-109 https://sid.ir/paper/396409/fa
قدس، حسین؛ بمانیان، محمدرضا؛ مرادی­نسب، حسین. (1397). واکاوی مؤلفه‌های ساختاری تعاملات اجتماعی در فضاهای اجتماع‌پذیر (خیابان ستارخان؛ فلکه اول تا فلکه دوم صادقیه). فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ­ای، 3(5)، 55-80 https://doi.org/10.22054/urdp.2020.42908.1129.
‎کاظمی، علی؛ گل­لاله، طاهره. (1396). بازشناسی عوامل کالبدی_فضایی مؤثر بر پیاده ­روی شهروندان در محله ­های شهری (مطالعه موردی: نوشهر). مطالعات شهری، 6(22)، 89-97.  https://sid.ir/paper/517795/fa
کاغذلو، زهرا؛ لادن­ مقدم، علیرضا؛ اکبری، سعید. (1399). ارزیابی تأثیرات کیفیت منظر شهری در ارتقاء پیاده‌مداری  در فضاهای عمومی شهری (نمونه موردی: شهر رامیان). فصل­نامه علمی پژوهشی و برنامه­ ریزی شهری، سال11، شماره پیاپی40. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285229.1399.11.40.7.4
کیانی، اکبر؛ سالاری­ سردری، فرضعلی؛ حاتمی، مریم؛ تیموری، سمیه. (1393). اولویت­بندی تعیین راهبردهای توسعه فضای عمومی شهر زابل (مدل فرآیند تحلیل شبکه). آمایش محیط، 7(25)، 65-82. https://sid.ir/paper/130608/fa
کربلایی حسینی­ غیاثوند، ابوالفضل؛ بهزادپور، محمد. (1398). ارائه مدل ساختاری به ­منظور بررسی روابط بین مؤلفه ­های مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان های پیاده ­مدار (مطالعه موردی: خیابان خیام و خیابان سپه قزوین). آمایش محیط، 12(44 )، 105-126. https://sid.ir/paper/130677/fa
گروسی، سعیده؛ شمس ­الدینی مطلق، محمدحسن (1398). بررسی رابطه کیفیت محیط زندگی و میزان رضایت از زندگی در محله: مطالعه‌ای درباره ساکنان محلات شهر کرمان. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 12
(4). https://dorl.net/dor/20.1001.1.20083653.1397.12.0.4.6
لطفی، سهند؛ گل­مکانی، ارسلان؛ حسین­پور، محمد؛ شعله، مهسا. (1393). تدوین چهارچوب طراحی شهری برای خیابان ملاصدرای شیراز با رویکرد افزایش تعاملات اجتماعی. مدیریت شهری، 13(36)، 9-23.
مافی، عزت­اله؛ عبداله­زاده، مهدی. (1396). ارزیابی پایداری اجتماعی کلان شهر مشهد. پژوهش­های بوم­شناسی شهری، 8(1 (پیاپی 15))، 65-78. https://sid.ir/paper/253324/fa
مرادپور، نبی؛ تقوی­زی روانی، اسماعیل؛ قربانی، حمید. (1396). بررسی تأثیر شاخص‌های پیاده‌مداری بر توسعه گردشگری پیاده‌شهری نمونه موردی: شهر خرم آباد. گردشگری شهری، 4 (2)، 112-99.
مصلی ­نژاد، علی؛ موحد، خسرو؛ کشمیری، هادی. (1398). ارزیابی تأثیر عناصر کالبدی معماری بر ارتقاء سرزندگی شهروندان در معابر شهری, مورد مطالعاتی: خیابان عفیف آباد در شهر شیراز. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 11(25)، 177-188. https://sid.ir/paper/202495/fa
معرب، یاسر؛ گلچین، پیمان؛ امیری، محمدجواد؛ افسری، رسول. (1394). بررسی مقایسه ای کیفیت خیابان­ های شهری  تهران بر اساس معیارهای خیابان ممتاز (مطالعه موردی: خیابان های انقلاب, کشاورز و فاطمی). محیط ­شناسی، 41 (1)، 283 https://sid.ir/paper/391212/fa.
منتظری، علی؛ موسوی، سیدجواد؛ امیدواری، سپیده؛ طاووسی، محمود؛ هاشمی، اکرم؛ رستمی، طاهره. (1392). افسردگی در  ایران: مرور نظام مند متون پژوهشی. پایش، 12(6)، 567-594.  https://sid.ir/paper/24009/fa
موسوی­نیا، سیّده فاطمه؛ اکبری شارک، مهسا. (1401). کاربرد مدل‌های میانجی تعدیل‌شده در مطالعات محیط ـ رفتار
ارائۀ مثالی پژوهشی در‌خصوص رابطۀ تراکم و تعاملات اجتماعی. مطالعات میان‌رشته‌ای معماری ایران، 1(2)، 39-54. https://doi.org/10.22133/isia.2023.375876.1030
موسوی، میرسعید؛ زاهدیان، المیرا. (1392). عوامل مؤثر در تعاملات اجتماعی زنان در فضاهای شهری نمونه موردی:
پیاده گذر شهریار کوی ولی عصر(ع) شهر تبریز. زن و مطالعات خانواده، 6(21)، 145-166.
نصیری هنده خاله؛ محمدی بالینی، پرستو. (1399). بررسی مؤلفه ­های کالبدی برالگوهای رفتاری شهروندان خیابان  سی‌تیر شهر تهران. نشریه علمی جغرافیا و برنامه­ ریزی، 25(75)، 279-92.
یزدان ­پناه، زینب؛ جعفری­ مهرآبادی، مریم؛ شکرگزار، اصغر. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر مطلوبیت پیاده­راه­ ها با رویکرد
گردشگری شهری (مطالعه موردی: پیاده راه محدوده مرکزی شهر رشت). برنامه­ ریزی و توسعه گردشگری، 9(32)، 71-86 https://sid.ir/paper/399579/fa.
References
Aldrich, S., Bossi, A., & Sheridan, D. (2020). Complete Street Design Guidelines and Roadway Functional Classification study Montogomwry Country Department of Transportation. https://montgomeryplanning.org/planning/transportation/complete-streets
Askarizad, R., & Safari, H. (2020). The influence of social interactions on the behavioral patterns of the people in urban spaces (case study: The pedestrian zone of Rasht Municipality Square, Iran). Cities, 101, 102687. https://doi.org/10.1016/j.cities.2020.102687
Baker, R., Brick, J. M., Bates, N. A., Battaglia, M., Couper, M. P., Dever, J. A., & Tourangeau, R. (2013). Summary report of the AAPOR task force on non-probability sampling. Journal of survey statistics and methodology, 1(2), 90-143. https://doi.org/10.1093/jssam/smt008
Chan, E. T., Schwanen, T., & Banister, D. (2021). The role of perceived environment, neighborhood characteristics, and attitudes in walking behavior: Evidence from a rapidly developing city in China. Transportation, 48, 431-454. https://doi.org/10.1007/s11116-019-10062-2
Dadpour, S., & Khankeh, H. R. (2021). The complexity of relationship between the physical environment and residents walking in Tehran, Iran: a qualitative study. International journal of architecture and urban development, 11(4), 17-28. https://doi.org/10.30495/ijaud.2021.17400
Dehghanmongabadi, A., & Hoşkara, Ş. (2020). An integrated framework for planning successful complete streets: Determinative variables and main steps. International journal of sustainable transportation, 16(2), 181-194. https://doi.org/10.1080/15568318.2020.1858373
Dehghanmongabadi, A., & Hoskara, S. (2022). Developing Complete Streets inside Cities through the Establishment of Strong Policies. International Journal of Architecture and Urban Development, 12(4), 1-16. https://doi.org/10.30495/ijaud.2021.63686.1565
Dong, J., Zhang, J., & Yang, X. (2023). How Does the Living Street Environment in the Old Urban Districts Affect Walking Behavior? A General Multi-Factor Framework. Sustainability, 15(18), 13733. https://doi.org/10.3390/su151813733
Domeneghini, J., Macke, J., & Sarate, J. A. (2022). Walkability drivers for sustainable cities: A pedestrian behavior survey. Journal of sustainable architecture and civil engineering, 30(1), 65-77. http://dx.doi.org/10.5755/j01.sace.30.1.29756
Faramarzi, H., & Daramrodi, L. M. (2014). Influence the Development of Walking Routes to Promote Social Interaction (Case Study: Modarres Street in Kermanshah city). J. Appl. Environ. Biol. Sci, 4(12), 349-352. http://dx.doi.org/10.21817/ijet/2019/v11i4/191104076
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed).
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Sage Publications. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/51463
Henseler, J., Ringle, C. M., Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8
Hinton, P.R., Mcmurray, I., & Brownlow, ch. (2014). SPSS Explained. Second edition. By Rout ledge 711 third avenue, New York.NY10017. https://doi.org/10.4324/9781315797298
Hsieh, H. S., & Chuang, M. T. (2021). Association of perceived environment walkability with purposive and discursive walking for urban design strategies. Journal of transport and land use, 14(1), 1099-1127. https://www.jstor.org/stable/48646224
Hui, N., Saxe, S., Roorda, M., Hess, P., & Miller, E. J. (2018). Measuring the completeness of complete streets. Transport reviews, 38(1), 73-95. https://doi.org/10.1080/01441647.2017.1299815
Jabbari, M., Fonseca, F., & Ramos, R. (2021). Accessibility and connectivity criteria for assessing walkability: An application in Qazvin, Iran. Sustainability, 13(7), 3648. https://doi.org/10.3390/su13073648
Jackson, C. (2016). Complete and Lively Streets: Fostering Accessible and Vibrant Streets for Walking and Biking.
Jardim, B., de Castro Neto, M., & Barriguinha, A. (2023). A street-point method to measure the spatiotemporal relationship between walkability and pedestrian flow. Computers, Environment and Urban Systems, 104, 101993. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2023.101993
Jin L, Lu W., & Sun, P. (2022). Effect of the Street Environment on Walking Behavior: A Case Study Using the Route Choice Model in the Chunliu Community of Dalian. Front. Public Health 10:874788.  https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.874788
Khder, H. M., Mousavi, S. M., & Khan, T. H. (2016). Impact of street’s physical elements on walkability: A case of Mawlawi Street in Sulaymaniyah, Iraq. International Journal of Built Environment and Sustainability, 3(1). https://doi.org/10.11113/ijbes.v3.n1.106
Kim, E. J., Kim, J., & Kim, H. (2020). Does environmental walkability matter? The role of a walkable environment in active commuting. International journal of environmental research and public health, 17(4), 1261. https://doi.org/10.3390/ijerph17041261
Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed). Guilford Press.
Lee, J., Kim, D., & Park, J. (2022). A machine learning and computer vision study of the environmental characteristics of streetscapes that affect pedestrian satisfaction. Sustainability, 14(9), 5730. https://doi.org/10.3390/su14095730
Li, J., Auchincloss, A.H., Yang, Y., Rodriguez, D.A., & Sanchez, B.N. (2020). Neighborhood characteristics and transport walking: Exploring multiple pathways of influence using a structural equation modeling approach. Journal of Transport Geography 85.102703. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102703
LONDON COMPLETE STREETS DESIGNMNUAl. (nd). Retrieved, from https://london.ca/sites/default/files/2020-09/Complete%20Streets%20Design%20Manual.pdf
lowa economic Development. (nd). Retrieved 2023/8/18, from  https://www.iowaeda.com/UserDocs/CompleteStreetsGuide.pdf
Ma, X., Chau, C. K., & Lai, J. H. K. (2021). Critical factors influencing the comfort evaluation for recreational walking in urban street environments. Cities, 116, 103286. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103286
Mirzahossein, H., Rassafi, A. A., Jamali, Z., Guzik, R., Severino, A., & Arena, F. (2022). Active transport network design based on transit-oriented development and complete street approach: finding the potential in Qazvin. Infrastructures, 7(2), 23. https://doi.org/10.3390/infrastructures7020023
Mofolasayo, A. (2020). Complete Street concept, and ensuring safety of vulnerable road users. Transportation research procedia, 48, 1142-1165. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.08.139
Montella, A., Chiaradonna, S., Mihiel, A. C. D. S., Lovegrove, G., Nunziante, P., Rella Riccardi, M. (2022). Sustainable complete streets design criteria and case study in Naples, Italy. Sustainability, 14(20), 13142. https://doi.org/10.3390/su142013142
Opuni, F. F., Asiamah, N., Danquah, E., Ricky-Okine, C. K., Ocloo, E. C., & Quansah, F. (2022). The associations between pro-environment behaviors, sustainability knowingness, and neighborhood walkability among residents of Accra Metro in Ghana: A cross-sectional analysis. Journal of Transport & Health, 25, 101375. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101375
Paydar, M., Arangua Calzado, J., & Kamani Fard, A. (2022). Walking Behavior in Temuco, Chile: The Contribution of Built Environment and Socio-Demographic Factors. Behavioral Sciences, 12(5), 133. https://doi.org/10.3390/bs12050133
Perović, S. K., & Bajić Šestović, J. (2019). Creative Street Regeneration in the Context of Socio-Spatial Sustainability: A Case Study of a Traditional City Centre in Podgorica, Montenegro. Sustainability, 11(21), 5989. https://doi.org/10.3390/su11215989
Rahman, N. A., Ghani, I., Bahaluddin, A., & Hussain, N. H. (2018). Creating Good Social Behavior through User-friendly Street Environment. Asian Journal of Quality of Life (AjQoL), 3(12), 51-60. https://www.researchgate.net/publication/326684850_Creating_Good_Social_Behavior_through_User-friendly_Street_Environment
Ram, Y., & Hall, C. M. (2018). Walking tourism in cities: Introducing the special issue. International Journal of Tourism Cities, 4(3), 281-284. https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2018-098
Sarstedt, M., Ringle, C.M., & Hair, J.F. (2022). Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Handbook of Market Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57413-4_15
Sung, H., Go, D., Choi, C. G., Cheon, S., & Park, S. (2015). Effects of street-level physical environment and zoning on walking activity in Seoul, Korea. Land Use Policy, 49, 152-160. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2015.07.022
Van der Vlugt, A. L., Curl, A., & Scheiner, J. (2022). The influence of travel attitudes on perceived walking accessibility and walking behaviour. Travel behaviour and society, 27, 47-56. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2021.11.002
Vichiensan, V., & Nakamura, K. (2021). Walkability perception in Asian cities: A comparative study in Bangkok and Nagoya. Sustainability, 13(12), 6825. https://doi.org/10.3390/su13126825
World Health Organization. (‎2014)‎. Global status report on noncommunicable diseases 2014. World Health Organization. https://iris.who.int/handle/10665/148114
Yin, C., Cao, J., Sun, B., & Liu, J. (2023). Exploring built environment correlates of walking for different purposes: Evidence for substitution. Journal of transport geography, 106, 103505. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103505
Zhu, X., Yuan Yu, Ch., Lee, Ch., & Lu, Z. (2019). From walkable Communities to Active Lifestyles: Exploring Causal Pathways through a Case Study in Austin, Texas. Journal of Planning Education and Research. 1-12.  https://doi.org/10.1177/0739456X19900528