منابع
اخوان، آرمین؛ صالحی، اسماعیل؛ طغیانی، شیرین. (1397). ارزیابی تأثیر عوامل محیطی-کالبدی بر سرزندگی و کیفیّت
خیابان های شهری (مطالعه موردی: خیابان های نادر و انقلاب شهر ساری). جغرافیا و پایداری محیط (پژوهش نامه جغرافیایی)، 8(27 )، 15-29
https://sid.ir/paper/221148/fa .
اطمینانی قصرالدشتی، رویا؛ سقاپور، طیبه؛ سلطانی، علی. (1390).
امکانسنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز. پژوهش و برنامه ریزی شهری، 2(6)، 87-100.
https://sid.ir/paper/220268/fa
اکبری، الهام؛ جلیلیان، راحله. (1394).
بررسی اصول طراحی خیابان پایدار در کشورهای در حال توسعه. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی
https://sid.ir/paper/858298/fa.
بلالی اسکویی، آزیتا؛ جعفری، پرستو. (1401). وا کاوی تعاملات اجتماعی در بازار تاریخی تبریز با تأ کید بر بعد کالبدی فضا (نمونه مورد مطالعه: سرای امیر و سرای دودری). فصلنامه مطالعات شهری، 11(42)، 87-102.
بهزادفر، مصطفی؛ طهماسبی، ارسلان. (1392).
شناسایی و ارزیابی مؤلفههای تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی تحکیم و توسعه روابط شهروندی در خیابانهای شهری: نمونه مورد مطالعه سنندج. باغ نظر، 10(25)، 17-28.
https://sid.ir/paper/125622/fa
پورمختار، احمد. (1392).
بررسی میزان پیادهمداری در خیابان چهارباغ اصفهان و تاثیر آن بر تعامل اجتماعی شهروندان. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، -(11)، 91-100.
https://sid.ir/paper/479249/fa
حوراسفند، نرگس؛ هاتفی فرجیان، فرشته. (1399).
تدوین راهکارهای مؤثر بر تجربه شهری کودکان از خیابان کوهسنگی مشهد به عنوان خیابان کامل در جهت دستیابی به شهر دوستدار کودک. شباک، 6(4 (پیاپی 55) )، 231-241.
https://sid.ir/paper/525930/fa
خاکساری، ناصری؛ صفارزاده، محمود. (1393).
امکانسنجی و اجرای طرح خیابان کامل در ایران برای دستیابی به توسعه پایدار محله محور (نمونه موردی: خیابان ایران زمین، محله شهرک قدس، منطقه دو شهرداری تهران). فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 6(2)، 271-287.
https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20086598.1393.6.2.7.4
دهستانی، محمد. (1391). گاهنگاری نسبی استقرارهای باستانی شهرستان بابل از دوره نو سنگی تا عصر آهن. گرایش باستان شناسی پیشاز تاریخ. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
رضازاده، راضیه؛ زبردست، اسفندیار؛ لطیفی اسکویی، لاله. (1390). سنجش ذهنی قابلیت پیاده مداری و مؤلفه های تأثیرگذار بر آن در محلات، مطالعه موردی: محله چیذر. مدیریت شهری، 9(28)، 297-313.
رضویزاده، سیدنورالدین؛ توکلی، زهره؛ میرزائی ملکیان، محمد. (1402).
بررسی جامعه شناختی چالشهای توسعه ورزش همگانی با تأکید بر نقش رسانه استانی (مورد مطالعه: استان مرکزی). پژوهشهای ارتباطی، 30(116)، 99-125.
https://doi.org/10.22082/cr.2023.2009850.2585
سجاد زاده، حسن؛ محمدی، فائزه. (1395). نقش کیفیت محیطی در ارتقاء تعاملات اجتماعی خیابانهای شهری (نمونه موردی: خیابان امام خمینی آمل). فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقهای، 1(2)، 145-172.
شهریاری. فرزانه. (1400). بازخوانی فضاهای عمومی با تأکید بر تعاملات اجتماعی؛ مورد مطالعه: خیابان پیروزی و محلههای هم جوار آن در ارتباط با توسعهی شهری تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکدگان هنرهای زیبا تهران، دانشکده معماری، ایران.
ضرغامی، اسماعیل؛ عظمتی, سعید. (1392). بررسی مطلوبیت فضاهای باز محیطهای دانشگاهی از نظر دانشجویان.
عبداله زاده، مهدی؛ رهنما، محمدرحیم؛ اجزاءشکوهی، محمد؛ موسوی، میر نجف. (1399). ارزیابی شاخصهای پایداری اجتماعی در شهرهای استان آذربایجان غربی. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 52(4)، 1257- 1273.
عبدالهی، علی اصغر؛ شرفی، حجتاله؛ سلیمان یدامنه، مجتبی. (1398). سنجش مطلوبیت پیاده مداری بر اساس مؤلفه های کیفی پیاده روی (مطالعه موردی: مرکز تجاری شهرکرمان). جغرافیا و برنامه ریزی، 23(67 )، 197-221.
علی پوراصفهانی، مریم؛ زمانی، بهادر؛ شاهیوندی، احمد. (1397).
تدوین مدل نظری مؤلفه های مؤثر بر سرزندگی اجتماعی خیابان (مورد مطالعه: خیابان تاریخی سپه, اصفهان). مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 8(15 )، 119-135
https://sid.ir/paper/205224/fa
علیمردانی، مسعود؛ مهدینژاد، جمالالدین؛ افهمی، طلیعه. (1395). رشد کیفی فضای شهری به منظور ارتقاء تعاملات اجتماعی (نمونه موردی خیابان احمد آباد مشهد). نشریه تخصصی هنرهای کاربردی, 4(هفتم)، 5-14.
عدالت سروستانی، طاهره؛ مسعود، محمد؛ کوپایی، گلرخ. (1402). پیادهروی در شهر: استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین در جهت ارزیابی قابلیت پیادهمداری در فضای باز عمومی شهر شیراز. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 16(45)، 109-121.
فرازمند، راحله؛ صحی زاده، مهشید. (1392).
بررسی و تحلیل مؤلفه های تأثیرگذار بر سرزندگی از دیدگاه تعاملات اجتماعی در ارزیابی عملکرد فضاهای عمومی شهری (نمونه مطالعاتی: محدوده پارکینگ شهرداری کرمانشاه). مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، 2(6)، 29-42.
https://sid.ir/paper/499027/fa
فکوهی، ناصر؛ اوحدی، یاسمن. (1391).
هویت و فضای عمومی در شهر (مطالعه دختران دانشجو در شهرستان رفسنجان). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 6(1)، 0-0
https://sid.ir/paper/481416/fa
قنبری، ابوالفضل؛ هادی، الهام؛ هادی، الناز. (1399).
بررسی تطبیقی پیادهراه های تربیت و ولیعصر شهر تبریز از منظر مؤلفههای پیادهمداری. آمایش محیط، 13(50 )، 85-109
https://sid.ir/paper/396409/fa
قدس، حسین؛ بمانیان، محمدرضا؛ مرادینسب، حسین. (1397).
واکاوی مؤلفههای ساختاری تعاملات اجتماعی در فضاهای اجتماعپذیر (خیابان ستارخان؛ فلکه اول تا فلکه دوم صادقیه). فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای، 3(5)، 55-80
https://doi.org/10.22054/urdp.2020.42908.1129.
کاظمی، علی؛ گللاله، طاهره. (1396).
بازشناسی عوامل کالبدی_فضایی مؤثر بر پیاده روی شهروندان در محله های شهری (مطالعه موردی: نوشهر). مطالعات شهری، 6(22)، 89-97.
https://sid.ir/paper/517795/fa
کاغذلو، زهرا؛ لادن مقدم، علیرضا؛ اکبری، سعید. (1399).
ارزیابی تأثیرات کیفیت منظر شهری در ارتقاء پیادهمداری در فضاهای عمومی شهری (نمونه موردی: شهر رامیان). فصلنامه علمی پژوهشی و برنامه ریزی شهری، سال11، شماره پیاپی40.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285229.1399.11.40.7.4
کیانی، اکبر؛ سالاری سردری، فرضعلی؛ حاتمی، مریم؛ تیموری، سمیه. (1393).
اولویتبندی تعیین راهبردهای توسعه فضای عمومی شهر زابل (مدل فرآیند تحلیل شبکه). آمایش محیط، 7(25)، 65-82.
https://sid.ir/paper/130608/fa
کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل؛ بهزادپور، محمد. (1398).
ارائه مدل ساختاری به منظور بررسی روابط بین مؤلفه های مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان های پیاده مدار (مطالعه موردی: خیابان خیام و خیابان سپه قزوین). آمایش محیط، 12(44 )، 105-126.
https://sid.ir/paper/130677/fa
لطفی، سهند؛ گلمکانی، ارسلان؛ حسینپور، محمد؛ شعله، مهسا. (1393). تدوین چهارچوب طراحی شهری برای خیابان ملاصدرای شیراز با رویکرد افزایش تعاملات اجتماعی. مدیریت شهری، 13(36)، 9-23.
مافی، عزتاله؛ عبدالهزاده، مهدی. (1396).
ارزیابی پایداری اجتماعی کلان شهر مشهد. پژوهشهای بومشناسی شهری، 8(1 (پیاپی 15))، 65-78.
https://sid.ir/paper/253324/fa
مرادپور، نبی؛ تقویزی روانی، اسماعیل؛ قربانی، حمید. (1396). بررسی تأثیر شاخصهای پیادهمداری بر توسعه گردشگری پیادهشهری نمونه موردی: شهر خرم آباد. گردشگری شهری، 4 (2)، 112-99.
مصلی نژاد، علی؛ موحد، خسرو؛ کشمیری، هادی. (1398).
ارزیابی تأثیر عناصر کالبدی معماری بر ارتقاء سرزندگی شهروندان در معابر شهری, مورد مطالعاتی: خیابان عفیف آباد در شهر شیراز. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 11(25)، 177-188.
https://sid.ir/paper/202495/fa
معرب، یاسر؛ گلچین، پیمان؛ امیری، محمدجواد؛ افسری، رسول. (1394).
بررسی مقایسه ای کیفیت خیابان های شهری تهران بر اساس معیارهای خیابان ممتاز (مطالعه موردی: خیابان های انقلاب, کشاورز و فاطمی). محیط شناسی، 41 (1)، 283
https://sid.ir/paper/391212/fa.
منتظری، علی؛ موسوی، سیدجواد؛ امیدواری، سپیده؛ طاووسی، محمود؛ هاشمی، اکرم؛ رستمی، طاهره. (1392).
افسردگی در ایران: مرور نظام مند متون پژوهشی. پایش، 12(6)، 567-594.
https://sid.ir/paper/24009/fa
موسوینیا، سیّده فاطمه؛ اکبری شارک، مهسا. (1401). کاربرد مدلهای میانجی تعدیلشده در مطالعات محیط ـ رفتار
موسوی، میرسعید؛ زاهدیان، المیرا. (1392). عوامل مؤثر در تعاملات اجتماعی زنان در فضاهای شهری نمونه موردی:
پیاده گذر شهریار کوی ولی عصر(ع) شهر تبریز. زن و مطالعات خانواده، 6(21)، 145-166.
نصیری هنده خاله؛ محمدی بالینی، پرستو. (1399). بررسی مؤلفه های کالبدی برالگوهای رفتاری شهروندان خیابان سیتیر شهر تهران. نشریه علمی جغرافیا و برنامه ریزی، 25(75)، 279-92.
یزدان پناه، زینب؛ جعفری مهرآبادی، مریم؛ شکرگزار، اصغر. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر مطلوبیت پیادهراه ها با رویکرد
References
Askarizad, R., & Safari, H. (2020).
The influence of social interactions on the behavioral patterns of the people in urban spaces (case study: The pedestrian zone of Rasht Municipality Square, Iran). Cities, 101, 102687.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2020.102687
Baker, R., Brick, J. M., Bates, N. A., Battaglia, M., Couper, M. P., Dever, J. A., & Tourangeau, R. (2013).
Summary report of the AAPOR task force on non-probability sampling. Journal of survey statistics and methodology, 1(2), 90-143.
https://doi.org/10.1093/jssam/smt008
Chan, E. T., Schwanen, T., & Banister, D. (2021).
The role of perceived environment, neighborhood characteristics, and attitudes in walking behavior: Evidence from a rapidly developing city in China. Transportation, 48, 431-454.
https://doi.org/10.1007/s11116-019-10062-2
Dadpour, S., & Khankeh, H. R. (2021).
The complexity of relationship between the physical environment and residents walking in Tehran, Iran: a qualitative study. International journal of architecture and urban development, 11(4), 17-28.
https://doi.org/10.30495/ijaud.2021.17400
Dehghanmongabadi, A., & Hoşkara, Ş. (2020).
An integrated framework for planning successful complete streets: Determinative variables and main steps. International journal of sustainable transportation, 16(2), 181-194.
https://doi.org/10.1080/15568318.2020.1858373
Dehghanmongabadi, A., & Hoskara, S. (2022).
Developing Complete Streets inside Cities through the Establishment of Strong Policies. International Journal of Architecture and Urban Development, 12(4), 1-16.
https://doi.org/10.30495/ijaud.2021.63686.1565
Dong, J., Zhang, J., & Yang, X. (2023).
How Does the Living Street Environment in the Old Urban Districts Affect Walking Behavior? A General Multi-Factor Framework. Sustainability, 15(18), 13733.
https://doi.org/10.3390/su151813733
Domeneghini, J., Macke, J., & Sarate, J. A. (2022).
Walkability drivers for sustainable cities: A pedestrian behavior survey. Journal of sustainable architecture and civil engineering, 30(1), 65-77.
http://dx.doi.org/10.5755/j01.sace.30.1.29756
Faramarzi, H., & Daramrodi, L. M. (2014).
Influence the Development of Walking Routes to Promote Social Interaction (Case Study: Modarres Street in Kermanshah city). J. Appl. Environ. Biol. Sci, 4(12), 349-352.
http://dx.doi.org/10.21817/ijet/2019/v11i4/191104076
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981).
Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
https://doi.org/10.1177/002224378101800104
Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed).
Henseler, J., Ringle, C. M., Sarstedt, M. (2015).
A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8
Hsieh, H. S., & Chuang, M. T. (2021
). Association of perceived environment walkability with purposive and discursive walking for urban design strategies. Journal of transport and land use, 14(1), 1099-1127.
https://www.jstor.org/stable/48646224
Hui, N., Saxe, S., Roorda, M., Hess, P., & Miller, E. J. (2018).
Measuring the completeness of complete streets. Transport reviews, 38(1), 73-95.
https://doi.org/10.1080/01441647.2017.1299815
Jabbari, M., Fonseca, F., & Ramos, R. (2021).
Accessibility and connectivity criteria for assessing walkability: An application in Qazvin, Iran. Sustainability, 13(7), 3648.
https://doi.org/10.3390/su13073648
Jackson, C. (2016). Complete and Lively Streets: Fostering Accessible and Vibrant Streets for Walking and Biking.
Jardim, B., de Castro Neto, M., & Barriguinha, A. (2023).
A street-point method to measure the spatiotemporal relationship between walkability and pedestrian flow. Computers, Environment and Urban Systems, 104, 101993.
https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2023.101993
Jin L, Lu W., & Sun, P. (2022).
Effect of the Street Environment on Walking Behavior: A Case Study Using the Route Choice Model in the Chunliu Community of Dalian. Front. Public Health 10:874788.
https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.874788
Khder, H. M., Mousavi, S. M., & Khan, T. H. (2016).
Impact of street’s physical elements on walkability: A case of Mawlawi Street in Sulaymaniyah, Iraq. International Journal of Built Environment and Sustainability, 3(1).
https://doi.org/10.11113/ijbes.v3.n1.106
Kim, E. J., Kim, J., & Kim, H. (2020).
Does environmental walkability matter? The role of a walkable environment in active commuting. International journal of environmental research and public health, 17(4), 1261.
https://doi.org/10.3390/ijerph17041261
Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed). Guilford Press.
Lee, J., Kim, D., & Park, J. (2022).
A machine learning and computer vision study of the environmental characteristics of streetscapes that affect pedestrian satisfaction. Sustainability, 14(9), 5730.
https://doi.org/10.3390/su14095730
Li, J., Auchincloss, A.H., Yang, Y., Rodriguez, D.A., & Sanchez, B.N. (2020).
Neighborhood characteristics and transport walking: Exploring multiple pathways of influence using a structural equation modeling approach. Journal of Transport Geography 85.102703.
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102703
Mirzahossein, H., Rassafi, A. A., Jamali, Z., Guzik, R., Severino, A., & Arena, F. (2022).
Active transport network design based on transit-oriented development and complete street approach: finding the potential in Qazvin. Infrastructures, 7(2), 23.
https://doi.org/10.3390/infrastructures7020023
Montella, A., Chiaradonna, S., Mihiel, A. C. D. S., Lovegrove, G., Nunziante, P., Rella Riccardi, M. (2022).
Sustainable complete streets design criteria and case study in Naples, Italy. Sustainability, 14(20), 13142.
https://doi.org/10.3390/su142013142
Opuni, F. F., Asiamah, N., Danquah, E., Ricky-Okine, C. K., Ocloo, E. C., & Quansah, F. (2022).
The associations between pro-environment behaviors, sustainability knowingness, and neighborhood walkability among residents of Accra Metro in Ghana: A cross-sectional analysis. Journal of Transport & Health, 25, 101375.
https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101375
Paydar, M., Arangua Calzado, J., & Kamani Fard, A. (2022).
Walking Behavior in Temuco, Chile: The Contribution of Built Environment and Socio-Demographic Factors. Behavioral Sciences, 12(5), 133.
https://doi.org/10.3390/bs12050133
Perović, S. K., & Bajić Šestović, J. (2019).
Creative Street Regeneration in the Context of Socio-Spatial Sustainability: A Case Study of a Traditional City Centre in Podgorica, Montenegro. Sustainability, 11(21), 5989.
https://doi.org/10.3390/su11215989
Sung, H., Go, D., Choi, C. G., Cheon, S., & Park, S. (2015).
Effects of street-level physical environment and zoning on walking activity in Seoul, Korea. Land Use Policy, 49, 152-160.
https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2015.07.022
Van der Vlugt, A. L., Curl, A., & Scheiner, J. (2022).
The influence of travel attitudes on perceived walking accessibility and walking behaviour. Travel behaviour and society, 27, 47-56.
https://doi.org/10.1016/j.tbs.2021.11.002
Vichiensan, V., & Nakamura, K. (2021).
Walkability perception in Asian cities: A comparative study in Bangkok and Nagoya. Sustainability, 13(12), 6825.
https://doi.org/10.3390/su13126825
Yin, C., Cao, J., Sun, B., & Liu, J. (2023).
Exploring built environment correlates of walking for different purposes: Evidence for substitution. Journal of transport geography, 106, 103505.
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103505
Zhu, X., Yuan Yu, Ch., Lee, Ch., & Lu, Z. (2019).
From walkable Communities to Active Lifestyles: Exploring Causal Pathways through a Case Study in Austin, Texas. Journal of Planning Education and Research. 1-12.
https://doi.org/10.1177/0739456X19900528