نقش مراکز تجاری در توسعه گردشگری شهر پیرانشهر

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای)

نویسندگان

1 استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

مراکز تجاری، بالأخص در شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژه ای از لحاظ ارزش اقتصادی و جذب گردشگر دارند. جذب گردشگران داخلی و خارجی موجب رشد و شکوفایی اقتصادی می­شود و در این زمینه، بسترسازی مناسب به منظور تسهیل در امور خدماتی گردشگران یکی از مهمترین راه­های جذب توریست داخلی و خارجی به شهرهای مرزی است. در این تحقیق به چگونگی نقش مراکز تجاری برای رسیدن به هدف توسعه گردشگری پرداخته شده است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. در این راستا نمونه­ گیری جامعه آماری به دو گروه کارشناسان مربوط برابر 35 نفر بود و گردشگران که بر اساس مشاهدات و اظهارنظر مسئولان و افراد داخل بازارچه 320 نفر در نظر گرفته شد، محاسبه حجم نمونه بر اساس مدل کوکران، 322 نمونه به دست آمد که برای دستیابی به نتایج بهتر، حجم نمونه به 355 افزایش یافت. ابزار اندازه­ گیری این پژوهش پرسشنامه است که برای تجزیه و تحلیل آماری داده ­ها از نرم ­افزار SPSS و آزمون اسپیرمن و کای اسکوئر استفاده شده است. نتیجه این پژوهش، حاکی از این است که فعالیت بازارچه مرزی بر توسعه گردشگری شهر پیرانشهر نقش دارد که این امر، خود متقابلا بر توسعه اقتصادی موثّر بوده و در پایان، امکانات و خدمات گردشگری مراکز تجاری بر رضایت گردشگران از این امکانات و خدمات موثر می­باشد.

کلیدواژه‌ها


اسماعیلیان، زهرا. (۱۳۸۰). تحلیل جغرافیایی نماگرهای فضایی-کالبدی متروپلیتن تبریز با تأکید بر توسعه درون زا و پایدار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری.
 پاکباز، هاجر. نوری، سهیلا. غفاری، بهمن. (۱۳۹۱). بررسی نقش بازارچه های مرزی در توسعه گردشگری و ایجاد امنیت مرزی مورد مطالعه بازارچه های مرزی استان بوشهر. همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالش ها و رهیافت ها.
 سعاتی فر، مریم. زرعی، ندا. (۱۳۹۰). نقش پایانه ها و بازارچه های مرزی در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام. همایش گردشگری و توسعه پایدار.
 سعیدی، علی اصغر. اسماعیل زاده، خالد. عبدالله پور، جمال. (۱۳۸۸). بررسی جامعه شناختی اقتصادی بازارچه های مرزی مشترک (مطالعه موردی: بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر). فصلنامه علوم اجتماعی، شمارۀ ۴۵.
 سقایی، مهدی. جوانبخت قهفرخی، زهره. مافی، عزت الله. (۱۳۹۱). تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلانشهرها (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال ۲، شمارۀ ۸، صص ۱۰۱-۷۷.
 شیعه، اسماعیل. (۱۳۸۶). مقدّمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری. چاپ ۱۸، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
 کریم پناه، رفیق. (۱۳۸۴). تحلیل اکوتوریسم و نقش آن در توسعه منطقه ای استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
۸ مهندسین مشاور آرمانهشر. (۱۳۸۸)، طرح ساماندهی بافت فرسوده شهر پیرانشهر. وزارت مسکن و شهرسازی استان آذربایجان غربی.
 موسوی، میرنجف. (۱۳۹۲). ارزیابی نقش بازارچه های مشترک مرزی در توسعه و رفاه مناطق مرزنشین (مورد: بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر). جغرافیا و توسعه، شمارۀ ۳۳، صص ۷۰-۵۵.
 مرکز آمار ایران. (۱۳۹۰). سرشماری نفوس و مسکن.
 نظری، علی اکبر. اردوان، بابک. نیازمند، جمال. (۱۳۹۲). نقش بازارچه های مرزی در توسعه گردشگری استان کردستان (مطالعه موردی: بازارچه مرزی باشماق مریوان). اولین همایش ملّی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار.
 Bojanic, David.C., Melody, Lo., (2016). A comparison of the moderating effect of tourism reliance on the economic development for islands and other countries. Tourism Management, No,53, pp: 207-214
 Davidson, R., (1994). Business Travel, London: Pitman Publishing. Detaled Plan of Baneh.
 Gunn, Clare.A., (2002). Tourism planning. Routledge.
 MacCannell, D., (1998). Entrepreneurialism, Commodification and Creative Destruction: a Model of Post-modern Community Development. Journal of Rural Studies, No,14, pp: 273-286.
 McIntyre, K., (2011). The big picture: tourism & sustainable development, International Trade Forum, No,2, pp: 6-8.
 Norman, William.S., (1998). Forming New Partnerships: The Outlook for U.S Travel and Tourism. Keynote speech at the Annual Meeting Bloomington Convention & Visitors Bureau. Retrived October10. 2000, from http:// www. Tia.org/Press/Wsn.
Tao.Ma, Tao.Hong., Haozhe, Zhang., (2014). Tourism spatial spillover effects and urban economic growth. Journal of Business Research.
 Virgil, Nicula., Popsa, Roxana.Elena., (2014). Business Tourism Market Developments. Procedia Economics and Finance, No,16, pp: 703–712.
 World Travel, Tourism Organization and International Hotel and Restaurant Association., (2007). Tourism and Sustainble Development, The Global Importance of Tourism, New York.