ادراک گردشگران از تجربه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22103/jusg.2024.2026

چکیده

مقدمه: با توسعه پایدار فناوری و نوآوری در سبک‌های سفر مردم، فناوری‌های گردشگری هوشمند به طور گسترده در زمینه‌های مختلف گردشگری مورداستفاده قرار می‌گیرد. فناوری‌های هوشمند به‌خصوص نرم افزارهای مرتبط با گردشگری تجربه سفر سنتی را تغییر و درعین‌حال رقابت مقاصد را نیز افزایش داده است. هدف این مطالعه شناسایی ابعاد تجربه گردشگران از گردشگری هوشمند در شهر تبریز است.
داده و روش: در این مطالعه از رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا و به‌منظور گردآوری داده‌های موردنیاز، ضمن مطالعه منابع کتابخانه‌ای، از روش میدانی با تکنیک مصاحبه‌های عمیق جهت شناسایی شاخص‌های فناورانه، خدمات، روانشناسی و حوزه‌های نوین استفاده شد. ذی‌نفعان کلیدی تجربه گردشگری هوشمند با روش نمونه‌برداری گلوله‌برفی انتخاب شدند که بعد از مصاحبه با 18 نفر از آنان، اشباع نظری به دست آمد. در ادامه از نرم‌افزار مکس‌کیودا برای تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که 32 شاخص در قالب 8 مقوله فرعی شامل خدمات شخصی‌سازی‌شده (5 شاخص)، دسترسی (3 شاخص)، آگاهی (4 شاخص)، تعامل (3 شاخص)، امنیت و حریم خصوصی (4 شاخص)، تحولات فناوری (6 شاخص)، هم‌آفرینی (3 شاخص) و جنبه های روان‌شناختی (4 شاخص)، ابعاد تجربه گردشگری هوشمند را تشکیل می‌دهند. نتایج این مطالعه تایید کرد که گردشگران در هنگام استفاده از فناوری‌های هوشمند، تجربه غنی‌تری را به دست می آورند که می‌تواند بر رضایت کلی آنان از سفر و تمایلات رفتاری آن ها در آینده تاثیر بگذارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، اطلاعات و پیشنهادهای ارزشمندی را برای مدیریت مقاصد گردشگری شهری که نگران توسعه گردشگری هوشمند شهر خود هستند، فراهم نموده است. همچنین، با ارائه جزئیات تجربه گردشگران، به مدیران و صاحبان کسب و کارهای حوزه گردشگری دیدگاهی روشن درباره آنچه که باید مورد توجه قرار دهند، ارائه داده است.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 07 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1403