بررسی چالش های مدیریت شهری در دستیابی به پایداری اجتماعی شهر با تأکید بر تنوع قومی و خرده فرهنگ ها (مطالعه موردی: شهر اهواز)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

2 استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

3 پژوهشگر دورۀ دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

10.22103/jusg.2024.2124

چکیده

داده و روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی می‌باشد. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای(کتب، مقالات، اسناد و ...برای چارچوب نظری) و میدانی (پرسش نامه برای دریافت نظر شهروندان) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شهروندان شهر اهواز در سال 1395 برابر با 1,184,788 نفر می‌باشد. تعداد نمونه با استفاده از نمونه‌گیری کوکران، 384 نفر تعیین شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای، رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه‌ای برای سنجش وضعیت پایداری شهری اهواز با تأکید بر قومیت‌ها نشان می‌دهد که بین میانگین به دست آمده (81/1) اختلاف معناداری وجود دارد به گونه‌ای که زیر حد استاندارد (3) می-باشد. بنابراین وضعیت این شاخص در حالت مطلوب قرار ندارد. نتایج آزمون رگرسیون گام به گام حاکی از آن است که شاخص امنیت اجتماعی با ضریب بتای 247/0 دارای بیشترین تأثیر و شاخص اقتصادی با ضریب 166/0 دارای کمترین تاثیر در پایدار کردن شهر اهواز برای قومیت های مختلف. نتایج تحلیل مسیر نشان می‌دهد که تمامی ضرایب این متغیرها در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار هستند بدین معنی که متغییرها در پایداری شهر اهواز در زمنبه قومیت گرایی تاثیر دارند که لزوم توجه به آن ها، این مسئله را بهوبد خواهد بخشید.
نتیجه‌گیری: به دلیل سیاست‌ها و راهکارهای نه چندان مناسب مدیریت شهری در اهواز، خرده فرهنگ ها و تنوع قومیتی دارای چالش‌های خاصی برای مدیران شهری می‌باشد که اصلی‌ترین چالش برای مدیران شهری برای دستیابی به پایداری اجتماعی، اقتصادی، کالبدی-فیزکی و زیست محیطی می‌باشد و طبق پژوهش‌های میدانی که انجام شده باید به این مسائل هرچه زودتر رسیدگی کنند که به چالش‌های بدتری منتهی نشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 دی 1402