ارزیابی تأثیر امنیت بر وفاداری گردشگران به مقصد با تأکید بر نقش میانجی رضایتمندی و تصویر مقصد (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شیراز)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای)

نویسندگان

1 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

10.22103/JUSG.2021.2049

چکیده

تبیین موضوع: یکی ﺍﺯ مهم ترین ﻋﻮﺍﻣﻠﻰ ﻛﻪ می تواند وفاداری گردشگران را تحت تأثیر قرار دهد امنیت مقصد می باشد. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر امنیت بر وفاداری گردشگران خارجی شهر شیراز با نقش میانجی رضایتمندی و تصویر مقصد است.
 روش: پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. اطلاعات ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮ اﺳﺎس روش اﺳﻨﺎدی و ﻣﻴﺪاﻧﻲ(ابزار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ) گردآوری گردید. جامعه آماری تحقیق، گردشگران خارجی بازدید کننده از شهر شیراز در سال 1398 است. حجم نمونه طبق فرمول کوکران معادل 200 گردشگر برآورد گردید. برای توزیع پرسشنامه از شیوه تصادفی ساده استفاده شد. داده های ﮔﺮدآوری ﺷﺪه ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﻣﻮرد تجزیه و تحلیل ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ.
یافته ها: امنیت با ضریب 0/20 به صورت مستقیم و با ضریب 0/07 با نقش میانجی تصویر مقصد و با ضریب 0/26 با نقش میانجی رضایتمندی تأثیر مثبتی بر وفاداری گردشگران خارجی شهر شیراز دارد. تأثیر کلی امنیت بر وفاداری گردشگران خارجی نیز برابر با 0/53 است.
نتایج: با افزایش سطح امنیت و بهبود این عامل در شهر شیراز شاهد افزایش وفاداری گردشگران خارجی به این شهر خواهیم بود که رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری این شهر را در پی دارد.

کلیدواژه‌ها


اسمعیلی­وند، زینب (1395). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﻘﺼﺪ و وﻓﺎداری ﮔﺮدﺷﮕﺮان (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﺷﻬﺮ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه). پایان­نامه کارشناسی­ارشد مدیریت جهانگردی، استاد راهنما: دکتر مهدی رمضان زاده لسبوئی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران.
اکبریان­رونیزی، سعیدرضا؛ رجایی، سیدعباس(1397). ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ وﻓﺎداری در ﮔﺮدﺷﮕﺮی (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﺷﻬﺮ ﻗﺸﻢ). نشریۀ گردشگری شهری، دورۀ 5، شمارۀ 2، صص 99-87.
بنگینی، منیژه (1395). تأثیر ابعاد ریسک گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگران خارجی با نقش واسطه ای تصویر ذهنی مقصد. پایان­نامه کارشناسی­ارشد مدیریت جهانگردی، استاد رهنما: دکتر باقر عسگرنژاد نوری و دکتر محمد حسن زاده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
پیری، فاطمه؛ ملکی، سعید (1398). سنجش ابعاد احساس امنیت گردشگران مذهبی (مورد مطالعه: شهر مهران). فصلنامۀ آمایش سیاسی فضا، دورۀ 1، شمارۀ 4، صص 237-227.
حاجی­اسماعیلی، لیلا؛ کیانپور، مسعود (1393). امنیت گردشگری و مشکلات آن از دیدگاه مدیران دفاتر خدمات جهانگردی در استان اصفهان. پژوهش­های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، دورۀ 3، شمارۀ 2، صص 60-45.
حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری؛ حسینی، سیدعلی (1396). تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران. فصلنامه ‌‌مطالعات ‌مدیریت ‌گردشگری، ‌دورۀ‌ 12، شمارۀ 40، صص 153-115.
حیدری­چیانه، رحیم؛ سلطانی ناصر (1393). ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﺛﺒﺎت ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﻣﻨﻴﺖ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ. فصلنامه ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­رﻳﺰی ﻣﺤﻴﻄﻲ، دورۀ 25، شمارۀ 2، صص 228-209.
خلیفه­سلطانی، محسن؛ معینی طباء، فاطمه سادات؛ قلانی، نسرین (1391). بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت گردشگران خارجی در اصفهان. پژوهش­های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص 58-39.
خواجه­وند احمدی، عیسی؛ نوابخش، مهرداد؛ فتحی، سروش (1396). واکاوی شاخص های امنیت سیاسی در راستای توسعه صنعت گردشگری در استان مازندران. فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا (برنامه­ریزی منطقه­ای)، دورۀ 7، شمارۀ 4، صص 199-183.
رجبی، آزیتا؛ خان­محمدی، مرضیه (1388). جرایم علیه گردشگران در مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: کلانشهر تهران). فصلنامه جغرافیای سرزمین، دورۀ 6، شمارۀ 23، صص 88-73.
زارع، رحیم؛ پورسعید، محمدمهدی؛ سلطانی­نژاد، نیما (1396). بررسی نقش میانجی تصویر مقصد بر رابطه ی میان ریسک­های ادراک شده و تمایل به بازدید مجدد (مطالعه موردی: ارگ بم پس از فاجعه زلزله). فصلنامه ‌‌مطالعات ‌مدیریت ‌گردشگری، ‌دورۀ‌ 12، ‌ شمارۀ 37، صص 70-47.
سلیمی­سبحان، محمدرضا (1393). امنیت و توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: شهر تهران). پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، دورۀ 2، شمارۀ 8، صص 128-97.
سیف، الله مراد (1389). مفهوم شناسی امنیت اقتصادی. فصلنامه علمی _ پژوهشی آفاق امنیت، دورۀ 3، شمارۀ 9، صص 35-7.
شکوهی­منش، محمد؛ یزدانی، محمدرضا؛ جعفری، سکینه (1396). تدوین الگوی امنیت در توسعه اکوتوریسم. فصلنامه علوم و فنون نظامی، دورۀ 13، شمارۀ 40، صص 141-113.
شیرخدایی، میثم؛ علیزاده ثانی، محسن؛ آملی دیوا، فهیمه (1395). بررسی تأثیر تصویر مقصد بر رضایت و مقاصد رفتاری در گردشگری سلامت (مورد مطالعه: آبگرم معدنی لاویج). ﻣﺠﻠﻪ برنامه­ریزی و توسعه ﮔﺮدﺷﮕﺮی، دورۀ 5، شمارۀ 17، صص 145-128.
صادقی­عمروآبادی، بهروز؛ گوگردچیان، احمد؛ شهبازی، نجفعلی؛ سیفی کفشگری، محسن (1393). اﺛﺮات اﻣﻨﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در اﯾﺮان. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺳﯿﺎﺳﺖ­ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، دورۀ 10، شمارۀ 2، صص 198-171.
طیبی، امیر؛ ذکاوت، کامران (1396). تصویر ذهنی گردشگران داخلی از فضاهای شهری اصفهان با رویکرد نظریۀ زمینه­ای. مجلۀ صفّه، دورۀ 27، شمارۀ 2، صص 77-63.
عباسی، عباس؛ رستم پور شهیدی، نیایش؛ بازیار حمزه­خانی، اسماعیل (1396). ﺷﻜﻞ­ﮔﻴﺮی وﻓﺎداری ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ، ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻘﺼﺪ و رﺿﺎﻳﺖ از ﻣﻘﺼﺪ. ﻧﺸﺮیۀ ﻋﻠﻤﻲ-ﭘﮋوﻫﺸﻲﻛﺎوش­های ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، دورۀ 9، شمارۀ 17، صص 196-175.
علی­زاده، سید­دانا (1389). بررسی آسیب­های اجتماعی گردشگری در منطقه ثامن کلانشهر مشهد (با تأکید بر امنیت گردشگری). پایان­نامه کارشناسی­ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، استاد راهنما: محمدتقی رهنمایی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران.
فعلی، راضیه (1393). بررسی تأثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری. پایان­نامه کارشناسی­ارشد مدیریت بازرگانی، استاد راهنما: دکتر عبدالهادی درزیان­عزیزی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
کیانی­سلمی، صدیقه؛ مهرابی، علی (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر امنیت گردشگری و نقش آن در رضایت، وفاداری و جذب گردشگران (نمونه موردی: گردشگران اصفهان). فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، دورۀ 8، شمارۀ 52، صص 266-229.
لطفی­فر، مجتبی؛ یغفوری، حسین (1391). نقش امنیت در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: چابهار). اولین همایش ملی توسعه مَکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران، داﻧﺸﮕﺎه درﯾﺎﻧﻮردی و ﻋﻠﻮم درﯾﺎﯾﯽ ﭼﺎﺑﻬﺎر، بهمن ماه 1391.
متقی، سمیرا؛ صادقی، محمد؛ دلالت، مراد (1395). نقش امنیت در توسعۀ گردشگری بین­المللی (نمونۀ موردی: گردشگران خارجی شهر یزد). نشریۀ گردشگری شهری، دورۀ 3، شمارۀ 1، صص 91-77.
مشکینی، ابوالفضل؛ حسینی، معصومه؛ ربانی، طاها؛ عباس­زاده، صغری (1395). بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی گردشگران شهری (مطالعة موردی: شهر طرقبه). نشریۀ گردشگری شهری، دورۀ 3، شمارۀ 1، صص 30-17.
معاونت برنامه­ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری شیراز (1398). سالنامۀ آماری شهر شیراز. 1398.
موسوی، رقیه (1395). تحلیل ریس­ های درک شده گردشگری در نواحی مقصد با تأکید بر وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: غرب استان مازندران). پایان­نامه کارشناسی­ارشد مدیریت جهانگردی، استاد راهنما: مهدی رمضان زاده لسبوئی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
یعقوب­زاده، رحیم؛ زندی، ابتهال (1391). ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺑﻨﺪﻱ ﺗﻬﺪﻳﺪﺍﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ - ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﻭ ﺍﻣﻨﻴﺘﻰ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻭﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ. فصلنامه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، دورۀ 3، شمارۀ 29، صص 36-13.
منصوری مؤید، فرشته؛ یاوری­گهر، فاطمه (1397). تأﺛﻴﺮ اﻣﻨﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮ ﺗﺼﻮﻳﺮ ذﻫﻨﻲ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺧﺎرﺟﻲ از اﻳﺮان: ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﺶ ﺗﺠﺮﺑﻪ، ارزش­ها و ﻧﮕﺮش­ﻫﺎ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻳﺮان، دورۀ 13 شمارۀ 50، صص 157-133.
Aliman, N. K., Hashim, S. M., Wahid, S. D. M., Harudin, S (2016). Tourists Satisfaction with a Destination: An Investigation on Visitors to Langkawi Island. International Journal of Marketing Studies, 8(3), Pp. 173-188.
Almeida-Santana, A., Moreno-Gil, S (2018). Understanding tourism loyalty: Horizontal vs. destination loyalty. Tourism Management, 65, Pp. 245-255.
Baker, D. M. A (2014). The effects of terrorism on the travel and tourism industry. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 2(1), Pp. 58-68.
Campon, A. M., Alves, H., Hernández, J. M (2013). Loyalty measurement in tourism: A theoretical reflection. In Quantitative methods in tourism economics, Pp. 13-40. Physica, Heidelberg.
Cruz-Milán, O., Simpson, J. J., Simpson, P. M., Choi, W (2016). Reassurance or reason for concern: Security forces as a crisis management strategy. Tourism Management, 56, Pp. 114-125.
Chew, E. Y. T., Jahari, S. A (2014). Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan. Tourism Management, 40, Pp. 382-393.
Chen, C. F., Tsai, D (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism Management, 28(4), Pp. 1115-1122.
Chili, N. S (2018). The impact of Safety and Security on the behaviour of consumers and tourism demand in South African townships. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, Volume 7 (4).
Coban, S (2012). The effects of the image of destination on tourist satisfaction and loyalty: The case of Cappadocia. European Journal of Social Sciences, 29(2), Pp. 222-232.
Costea, M., Hapenciuc, C. V., Stanciu, P (2017). Tourist Safety And Security: A Factor of The Competitiveness of Secondary Tourist Destinations. Revista de turism-studii si cercetari in turism, (23).
Deng, Z., Lu, Y., Wei, K. K., Zhang, J (2010). Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International journal of information management, 30(4), Pp. 289-300.
Gnanapala, W. A (2015). Tourists perception and satisfaction: Implications for destination management. American Journal of Marketing Research, 1(1), Pp. 7-19.
Kim, M. J., Chung, N., Lee, C. K (2011). The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea. Tourism Management, 32(2), Pp. 256-265.
Le Chi, C (2016). A formative model of the relationship between destination quality, tourist satisfaction and intentional loyalty: an empirical test in Vietnam. Journal of hospitality and tourism management, 26, Pp. 50-62.
Li, F., Wen, J., Ying, T (2018). The influence of crisis on tourists’ perceived destination image and revisit intention: An exploratory study of Chinese tourists to North Korea. Journal of Destination Marketing & Management, 9, Pp. 104-111.‏
Mechinda, P., Serirat, S., Popaijit, N., Lertwannawit, A., Anuwichanont, J (2010). The Relative Impact Of Competitiveness Factors And Destination Equity On Tourists Loyalty In Koh Chang, Thailand. International Business & Economics Research Journal (IBER), 9(10), Pp. 99-114.
Mekinc, J., Cvikl, H (2013). The Structure of security and safety crises in tourism. Journal of Tourism and Services, 4 (5-6), Pp. 38-50.
Meleddu, M., Paci, R., Pulina, M (2015). Repeated behaviour and destination loyalty. Tourism Management, 50, Pp. 159-171.
Nedelea, A. M., Ali, M. B., Alamgir, M (2017). Factors behind destination loyalty-a study on tourism destination. Revista de turism-studii si cercetari in turism, (23).
Neumayer, M (2011). Safety and Security in Tourism. Bachelor Thesis for Obtaining the Degree, Bachelor of Business Administration, Tourism and Hospitality Management, Vienna.
Nwokorie, E.C., Everest, D.A. Ojo, O.O (2014). Emerging security challenges for tourism development: Effect on the Nigerian economy. Journal of Women in Technical Education, 7 (2), Pp. 33 – 40.
Rahman, N (2018). International Students’ Perception of Risk and Safety when Travelling: Case Study on students of Dalarna University. Borlange, Sweden.
Rajan, V (2015). Factors affecting tourist destination loyalty: A case study of Munnar, India as a tourism destination. In International Conference on Business, Economics and Management, Pp. 18-21.
Ruiz, E. C., González, G. B., Zamora, D. T (2018). Destination image, satisfaction and destination loyalty in cruise tourism: the case of Malaga (Spain). Tourism & Management Studies, 14(1), Pp. 58-68.
Sangpikul, A (2017). The influences of destination quality on tourists' destination loyalty: An investigation of an island destination. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 65(4), Pp. 422-436.
Seetanah. B., Teeroovengadum, V., Padachi, K (2017). Travelers Satisfaction with Dimensions of Tourist Tertiary Support Services and its Effect on Destination Loyalty. BEST EN Think Tank XVII: Innovation and Progress in Sustainable Tourism, 141.
Simpson, J. J., Simpson, P. M., Cruz-Milán, O (2016). Attitude towards immigrants and security: Effects on destination-loyal tourists. Tourism Management, 57, Pp. 373-386.
Tasci, A. D., Boylu, Y (2010). Cultural comparison of tourists' safety perception in relation to trip satisfaction. International Journal of Tourism Research, 12(2), Pp. 179-192.
Travassos, D. D. S. B. F (2008). The impact of sport turism in destination loyalty: the Estoril Coast (Portugal) promotion of recurrent major sporting events (Doctoral dissertation).‏
Vu, N. T., Dung, H. T., Van Dat, N., Duc, P. M., Hung, N. T., Phuong, N. T. T (2020). Cultural Contact and Service Quality Components Impact on Tourist Satisfaction. Journal of Southwest Jiaotong University, 55(1).
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., Lu, L (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism management, 40, Pp. 213-223.