Strategic evaluation and analysis of improving the level of loyalty in tourism destinations (Case: Study: Yazd city)

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography, Yazd University, Yazd, Iran

2 Assistant professor of geography and rural planning, geography department, Yazd University, Yazd, Iran.

3 M.A of geography and urban planning, geography department, Yazd University, Yazd, Iran.

Abstract

Introduction: Loyalty of a tourist to a specific destination is a key issue in urban tourism management. A high level of loyalty in a destination can have positive consequences for the development of tourism in that region. One of the important topics in this field is the strategic measurement and analysis of the level of tourism loyalty in different dimensions and components and providing strategies to improve it. In the meantime, measuring the goals, capabilities of cities, and the opportunities and challenges ahead in the field of tourism loyalty and knowing the competitors of the destination are taken into account for the strategic analysis of tourism loyalty. As one of the urban tourism destinations of Iran, the city of Yazd attracts a large number of domestic and foreign tourists every year with its many tourist spaces and products. the main goal of the research is to provide strategies for the development of the loyalty level of Yazd city through the recognition and evaluation of the objectives, capabilities, opportunities, challenges and competitors of the city's tourism and evaluating its strategic suitability.
Data and Method: the current research is applied in terms of its purpose and descriptive of the survey type based on its nature and method. The required data is prepared based on the library and field method. The statistical sample of the research was 30 people from the group of experts, including officials and managers of tourism, researchers and researchers, owners of tourism businesses, and a number of residents with a history of the city, which due to the limited statistical population, the whole number method was used to get samples. became. For the strategic analysis of the research, Meta-SWOT analytical model, which is an advanced SWOT model, has been used.
Results: The results showed that the most important resources and capabilities in order to improve the level of tourism loyalty in the city of Yazd include the positive effects of the globalization of the city of Yazd on improving the character of the city and its historical attractions, changing the positive mentality of tourists towards the city, understanding its scientific and historical value. And to arouse their feelings, to raise the quality of services, relative participation of citizens in social and tourism programs, acceptable tourism security and urban infrastructure and services, agency services and health tourism ConclusionThe result of the strategic analysis shows the greater homogeneity of Yazd's tourism capabilities and external factors and goals in terms of strategic fit, and the aforementioned capabilities play an important role in improving the level of loyalty at a medium level, and based on this, solutions have been presented to improve it.

Keywords

Main Subjects


احمدی، علی؛ عبدالعظیم آجیلی، معصومه؛ یزدان پناه، مسعود. (1395). بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و اللی. فصلنامه علمی پژوهشی (گردشگری و توسعه)، 2، 16-1.
اسمی، رویا؛ شهبازی شیران، حبیب. (1399). تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث: ارائه یک مدل مفهومی (مورد مطالعه: مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی). دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. 8 (6)، 266-243.
اسمعیلی وند، زینب. (1395). بررسی رابطه بین تصویر مقصد و وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه). پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران.
بهاری، جعفر؛ بنفشه فراهانی، شهلا؛ بهاری، مرجان بذله. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: گردشگران خارجی سفرکرده به شهر تبریز). نشریه - پژوهشی جغرافیا و برنامه ریزی. 64، 33-19.
خدامی، سهیلا؛ اصانلو، بهاره؛ محمدی، مهسا. (1399). طراحی مدل وفاداری به برند مقصد گردشگر براساس نقش ترکیبی تجربه برند مقصد، شخصیت برند مقصد و ارزش ویژه برند مقصد از دیدگاه گردشگران خارجی. فصلنامه علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه (انجمن علمی و گردشگری ایران)، 9 (4)، 110-97.
خوارزمی، امیدعلی؛ ابراهیمی، لیلی. (1396). تحلیل تأثیر تصویر مقصد بر وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر تبریز). مجلّة جغرافیا و توسعة فضای شهری، 4 (1)، 75-56.
دادخواه، هادی؛ بقایی، سعید. (1398). بررسی رابطه بین عوامل مزیت رقابتی پایدار بارضایت و وفاداری گردشگران (موردمطالعه: گردشگری روستایی استان گلستان). فصلنامه پژوهش های روستایی، 10 (3)، 486-470.
رضایی، محمدرضا؛ مرادی رمقانی، رضا؛ اکبریان رونیزی، سعیدرضا؛ لشکری تفرشی، احسان. (1400). ارزیابی تأثیر امنیت بر وفاداری گردشگران به مقصد با تأکید بر نقش میانجی رضایتمندی و تصویر مقصد (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شیراز(. دوفصلنامه جغرافیای اجتماعی شهری، 8 (2).
شهریاری، محمدرضا. (1401). بررسی رابطه بین شاخص های امنیت اجتماعی و وفاداری گردشگران خارجی (مطالعه موردی: شهر شیراز). فصلنامه مطالعه توسعه پایدار شهری و منطقه ای، 3 (2)، 100-84.
علاسرپنائی، زهره. (1400). ارزیابی سطح وفاداری گردشگری در شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد، به راهنمایی دکتر محمدرضا رضایی.
غفاری، محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا. (1397). اثر مسئولیت های اجتماعی بر توسعه ارزش ویژه برند مقصدهای گردشگری )موردمطالعه: شهر اصفهان). فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 6 (11)، 162-139.
فیض، داود؛ رجبی میاندره، ابراهیم. (1387). بررسی عوامل اثرگذار بر وفاداری مشتریان بانک های خصوصی از دیدگاه مشتریان. مجله پژوهش های مدیریت، 1 (2)، 184-157.
قاسمی، مهدیه؛ نجارزاده، محمد.(1394). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و ارتبای آن با توصیه شفاهی به دیگران )مطالعه موردی: گردشگران ورودی شهر اصفهان). گردشگری شهری، 2 (2)، 160-153.
قائدرحمتی، صفر؛ خاوریان گرمسیر، امیررضا. (1395). نقش تکنیک Meta SWOT در برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهر یزد. فصلنامه برنامه ریزی و آمایش فضا، 20 (1)، 205-180.
مستعلی بیگلو، سیعد رجایی؛ نعمت زاده، الله؛ قاسمی، مسلم. (1400). شاخص های رضایتمندی و وفاداری گردشگران ورودی به شهرستان سرعین از بعد جاذبه ها. فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 10 (38).
میرتقیان رودسری، سید محمد؛ پوراحمد، احمد. (1400). ارزیابی وفاداری گردشگران میراث فرهنگی در مقصد رامسر. مجله امایش جغرافیایی فضا، 11 (39)، 166-153.
نعمتی، ولی؛ ابراهیم پور، حبیب؛ حسن زاده، محمد. (1391). رفتار شهروندی سازمانی و وفاداری گردشگران. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)، 99-73.
هزارجریبی، جعفر؛ صفری شالی، رضا. (1390). رفاه اجتماعی و عوامل موثر بر آن مطالعه موردی شهر تهران. مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری، 2 (5)، 22-1.
Asyamezhad Nouri, B., Nemati, V., Abbasgholizadeh, N. (2019). The Effect of Perceived Value on the Destination Image Sate isfaction and Loyalty of Medical Tourists: A Case Study in Ardabil. Joumal of Ilealth, 10 (1), 34–19.
Chen, C., Chung, J. (2018). The impact of country and destination images on destination loyalty: a construal-level-theory perspective. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23 (1), 56-67.
Chiu, Y. T. H., Lee., W. I., Chen, T. H. (2014). Environmentally responsible behavior in ecotourism: Exploring the role of destination image and value perception. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19 (8), 876- 889.

Choo, P., Duk-Byeong, P., Petrick, J. (2022). Festival tourists’ loyalty: The role of involvement in local food festivals. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 57-66.

Esmaili, S., Rezaei, N., Abbasi, R., Eskandari, S. (2017). The Impact of Marketing Mix on Perceived Value, Destination Image and Loyalty of Tourists (Case Study: Khalkhal City, Iran). Modern Applied Science. 11 (11). 96-108.
Frangos, C.C., Karapistolis, D., Stalidis, G., Fragkos, C., Sotiropoulos, I., Manolopoulos, I. (2015). Tourist Loyalty is All about Prices, Culture and the Sun: A Multinomial Logistic Regression of Tourists Visiting Athens. Social and Behavioral Sciences, 175, 32- 38.
Han, H., Hyun, S. S. (2015). Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management, 46, 20-29.
Johansson, Jessica. (2007). Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective. Master's thesis in Tourism and hospitality Management, Goteborg University.
Kashif, M., Samsi, S.Z.M., Sarifuddin, S. (2015). Brand equity do Forte Lahore como uma marca de destino turístico. RAE-Revista de Administração de Empresas, 55 (4), 432-443.
Meleddu, M., Paci, R., Pulina, M. (2015). Repeated behavior and destination loyalty. Tourism Management, 50, 159-171.
Oliver, R. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. New York, McGraw-Hill, Boston Irwin.
Stavrianea, A.,  Kamenidou, Irene. (2022).  Memorable tourism experiences, destination image, satisfaction, and loyalty: an empirical study of Santorini Island. EuroMed Journal of Business.
Suhartanto, A., Primiana, I., Wibisono, N., Triyuni, N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23 (7).
Suhartanto, D., Dean, D., Wibisono, Nono. , Astor, Y., Muflih, M. , Kartikasari, Ani . (2021). Tourist experience in Halal tourism: what leads to loyalty? Current Issues in Tourism, 24 (14).
Usakli, A., Baloglu, S. (2011). Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. Tourism Management, 32 (1), 114-127.
Yolal, M., Chi, C. G. Q., Pesamaa, O. (2017). Examine destination loyalty of first-time and repeat visitors at all-inclusive resorts. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 29 (7), 1834-1853.
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management. 40, 213-223.

Zou, P., Wei, W., Ding, S., Xue, J. (2022).  The relationship between place attachment and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management Perspectives, 43.