The role of multisensory space on social identity in Kerman City's traditional market

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 PhD student of Azad University, Department of Architecture, Art and Architecture of Kerman, Islamic Azad, Kerman, Iran.

2 Assistant Professor of Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran.

3 Assistant Professor of Azad University, Department of Architecture, Art and Architecture, Kerman, Islamic Azad, Kerman, Iran.

4 Associate Professor, Department of Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

Abstract

Introduction: one of the human social problems in modern times is the lack of identity especially facing modern architecture. Contrary to modern architecture, the cities' traditional architecture creates a sense of "being" in the viewers. This study aims to investigate the role of the multisensory space of the Kerman traditional market as a sample of the traditional architecture in forming the identity in the process of the viewer's perception.
Data and Method:  The present study is applied and descriptive-analytical. At first, the assessable indicators are obtained by the text content analysis, and then examined in GIS software with the IDW method. The logical reasoning method is used to infer the outputs of GIS and SPSS.
Results: By comparing the multisensory spaces of the Kerman traditional market through the GIS map layouts, which show the zoning of the intensity distribution of the sensory landscapes in the traditional market, it is figured out that the weight and intensity of the sensory landscapes (environmental-perceptional components) are different from the viewers’ point of view and taste-smell landscape has the greatest intensity and vision landscape along with tactile landscape have the lowest intensity.
Conclusion:Multisensory space and multifunctional space of the Kerman traditional market results in the formation of the identity of the traditional market through sensory synergy for intensification of the environmental-perceptional components in the process of multisensory perception and on the other hand, increases the individual’s social identity in this type of architecture. This is due to the special physical-functional-social features of the Kerman traditional market and the systematic structure of this market.

Keywords


بنتلی، ای ین. (1391). محیط‌های پاسخ‌ده. ترجمه: مصطفی بهزادفر. چاپ هشتم. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
پالاسما، یوهانی. (1396). معماری و ادراکات حسی. ترجمه: رامین قدس. چاپ چهارم. تهران: پرهام نقش.
تاجیک، محمدرضا. (1384)، انسان مدرن و معمای هویّت. فصلنامۀ مطالعات ملی،  21، 28-7.
جنگینز، ریچارد. (1381)، هویّت اجتماعی. ترجمه: تورج یاراحمدی. تهران: مؤسسۀ نشر و پژوهش شیرازه.
دلاور، علی. (1380). مقدّمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. سمت: تهران.
دهخدا، علی‌اکبر. (1359). لغت‌نامۀ دهخدا. شمارۀ 1و 2.
سجّادزاده، حسن. (1392). نقش دلبستگی به مکان در هویّتبخشی به میدان‌های شهری (نمونۀ موردی آرامگاه شهر همدان. مجلۀ باغ نظر، دورۀ تابستان، شمارۀ 25.
سلیمانی، محمدرضا؛ اعتصام، ایرج؛ حبیب، فرح. (1395). بازشناسی مفهوم و اصول هویّت در اثر معماری. نشریه هویّت شهر، 2(25).
شاهچراغی، آزاده؛ بندرآباد، علیرضا. (1395). محاط در محیط کاربرد روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی. تهران: سازمان جهاد دانشگاهی.
شرفی، محمدرضا. (1385). بحران هویّت فرهنگی در ایران و پیامدهای آن. مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی شمارۀ 3 و 4.
شولتز، دوان. (1377).  نظریه‌های شخصیت. ترجمه: یحیی سید محمدی. تهران: نشر هما.
صالحی‌نیا، مجید؛ نیرومند شیشوان، مهدیه. (1397). تبیین نقش مؤلفههای منظر حسی مبتنی بر حواس در کیفیت ادراک حسی محیطی گذر ارگ جدید تبریز. مطالعات شهر ایرانی- اسلامی، 8(31)، 31-19.
صمدی، جواد؛ ستارزاده، داریوش؛ بلیلان‌اصل، لیلا. (1398). ارزیابی کیفی ابعاد حسی فضا در بازارهای تاریخی از منظر استفاده‌کنندگان (مطالعۀ موردی: بازار قزوین). نشریۀ علمی باغ نظر، 16(81)، 30-15.
ضیمران، محمد. (1389). میشل فوکو، دانش و قدرت. تهران: انتشارات هرمس.
عباسی، زهرا؛ حبیب، فرح؛ مختاباد امریی، مصطفی. (1397). مروری نو بر ادراک در معماری بازار ایرانی- اسلامی (نمونۀ موردی: بازار کاشان). فصلنامۀ علمی- پژوهشی نقش جهان، 8(2)، 90-81.
عباسی، زهرا؛ حبیب، فرح؛ مختاباد امریی، مصطفی. (1393). چگونگی بازتاب شاخصه‌های ادراک حسی در معماری بازار کاشان. دومین کنگرۀ بین‌المللی سازه، معماری و توسعۀ شهری.
فروید، زیگموند. (1373). خود و نهاد. ترجمه: حسین پاینده.، ارغنون،3، 252-229.
قاسمی‌اصفهانی، مروارید. (1394 ). اهل کجا هستیم؟ هویّت‌بخشی به بافت‌های مسکونی. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گل‌محمدی، احمد. (1381). جهانی‌شدن فرهنگ هویّت. تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1388). تجدّد و شخصیت، جامعه و هویّت شخصی در عصر جدید. ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
لطفی، افسانه و زمانی، بهادر. (1393).  نقش مؤلفه‌های منظر حسی در کیفیت محورهای مجهز محلی، مطالعۀ موردی: محور علیقلی‌آقا در اصفهان. نشریۀ مطالعات شهری، 13، 56-43.
معین، محمّد. (1378). گزیدۀ فرهنگ معین. تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی رایحه.
نوذری، حسینعلی. (1385).  نگاهی تحلیلی به روند مفهوم هویّت در قالب‌های سه‌گانۀ هویّت سنّتی، مدرن و پست‌مدرن. فصلنامۀ مطالعات ملی،26، 148-127.
نورمحمدی، سوسن. (1390). جایگاه انسان در تحوّل معنای فضای معماری در قرن نوزدهم و بیستم. مجلۀ صفه، 21(53)، 210-197.
هال، استیون؛ گومز، آلبرتو؛ پالاسما، یوهانی. (1394). پرسش‌های ادراک، پدیدارشناسی معماری. ترجمه: علی‌‌اکبر و محمّدامین شریفیان. تهران: پرهام نقش.
هال، ادوارد. ( 1390 ). ُبعد پنهان. ترجمه: منوچهر طبیبیان. چاپ ششم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
یونگ، کارل گوستاو. (1387). اانسان و سمبل‌هایش. ترجمه: محمود سلطانیه. تهران: نشر جامی.
Forty, Adrian. (2000). Words and Buildings: A Vocabulary ofModern Architecture. London: Thames & Hudson Ltd, first published.
palipane , K. (2005).  looking beyond form – exploring the multisensory quality of architecture. Department of Architecture University of Moratuwa Sri Llanka.
Porteous, JD. (1985). smellscape,Progre. Physical Geography, 9:356_78
Schafer,R.M. (1994).The soundscape:our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester: Destiny Books.
Shamael Mohamed Wajeeh Al Dabbagh. (2007). Multi Sensory Responsive Architecture Analytic Study on the Memorable Interior spacesfor Enclosed Shopping Centers. Iraq university.  
Vermeersch, Peter-Willem. (2013(. Less Vision ,More Senses; towards a more multisensory design approach in architecture.  Katholieke Universiteit Leuven, Groep Wetenschap & Technologie, Arenberg Doctoraatsschool, België.
     Shamael Mohamed Wajeeh Al Dabbagh. )2007(. Multi Sensory Responsive Architecture Analytic Study on the Memorable Interior spacesfor Enclosed Shopping Centers. Iraq university.
Osei, Y. (2014). Exploring Sensory Design in Therapeutic Architect. Carleton University,Ottawa Ontario,Cnada.
       Oxford. (2005). Oxford advanced learner's dictionary. New York: Oxford University Press.