Spatial-spatial analysis of the inland urban crash using spatial GIS and Fuzzy Model (Case study: Kerman city)

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 Graduate, Master of Arts in Urban Planning, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran

2 Member of Architecture and Urban Planning Faculty, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran

Abstract

Objective: The city of Kerman has seen many developments over the past decades. These developments include: physical development, urban population growth, inertial migration, marginalization and horizontal expansion of the city while maintaining the administrative, economic and cultural center of the South East, but building infrastructure, especially in the urban transport sector, in proportion to this developments have not been made. The present study, with the understanding of the importance of the subject and considering the position of Kerman city and the lack of coherent studies in this regard, it has been tried to investigate and analyze the dispersion of accidents in the city of Kerman by using GIS technology and fuzzy model and prioritize the accidental areas using the strategic planning to organize incidental urban areas.
Methods: The type of research is operational and considering the nature of the subject, the research method is analytical-expository. The data assessment process is a combination of documentary and survey. Experts opinions  and studies survey, show that in addition to cultural issues, the top ten factors affecting the rate of accidents, population density, density of accidents, density of service centers and passageways play the most role in the amount of accidents.
Results:Based on the combination of effective factors and fuzzy method, three areas of Azadi Square, Khoyane Motahari and jihad are the most susceptible to intractable accidents, respectively. According to traffic flow projects in Azadi Square, Motahari Avenue (Motahari Park) has three ways Taleghani was designed to organize using strategic planning.
Conclusion: The main purpose of this study was to emphasize the total number of accidents in order to describe accident locations and create a model based on the severity and variety of accidents. Conclusions show that central areas of the city, especially Azadi Square, Motahari Street, and Jihad Boulevard, were the most at risk of urban accidents.

Keywords

Main Subjects


احمدی، فهیمه (1388). علل وقوع تصادفات در معابر شهری، مجلۀ شهرداری­ها. سال10، شمارة 96.
امین منصور، بهرام (1379). نقش فاکتورهای مؤثر در تصادفات جاده­ای و شهری استان اصفهان. پژوهش در علوم پزشکی، دورة 5، شمارة 2، صص 126-123.
پرهیزگار، اکبر (1376). ارائة الگوی مناسب مکان­گزینی مراکز خدمات­شهری با تحقیق در مدل­ها و GIS شهری. رسالة دکتری جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
 زیاری، کرامت الله (1380). اصولوروش­هایبرنامه­ریزی منطقه­ای. انتشارات دانشگاه یزد، ص 324.
سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان کرمان (1394). سالنامة آماری استان کرمان.
سالنامة آماری کشور (1393) و (1394).
شرکت مهندسین مشاور ارگ، (1378).
عابدینی، مهدی؛ یزدان­پناه، حمید؛ نقدی­زاده، محمدرضا؛ چایپی مطلق، مرتضی (1392). ارائة مدل پیش­بینی میزان تصادفات در میادین شهر تهران. سیزدهمین نفرانس بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، صص 13-1.
عامری، محمود؛ ملکوتی، محمود (1386). برهم کنش ویژگی­های روسازی راه و حجم ترافیک بر روی نرخ تصادفات جاده­های دوخطة برون­شهری. پژوهشنامه حمل و نقل، دورة 4، شمارة 4.
قدیری فراز، بهادر؛ وزیری، منوچهر؛ عقیلی، نسترن؛ بنده خدا، مسعود (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر شدت تصادفات ترافیکی نمونة موردی: شهر اصفهان. سیزدهمین کنفرانس بین­المللی حمل و نقل و ترافیک، صص 17-1.
محمدی، جواد (1380). سامانة اطلاعات جغرافیایی در مکان­یابی سبز شهری. ماهنامة شهرداری­ها، سال 4، شمارة 44، ص 15.
معاونت حمل و نقل و دفتر ایمنی و ترافیک (1378). اطلاعات آماری.
ملکی، سعید (1390). درآمدی بر توسعة پایدار شهری. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
مهدی­پور، فاطمه؛ مسگری، محمدسعدی (1385). الگویی برای مکان­یابی بر اساس متدهای تصمیم­گیری چند­معیاره. تهران: دانشگاه خواجه ­نصیر­ طوسی.
اله­یاری نیک، اشکان (1392). به­کارگیری روش­های تحلیل خطی با محوریت جی­ای ­اس به­منظور پیشگیری از تصادفات ترافیکی (نمونة موردی: شبکة خیابان­های شهر مشهد). سیزدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
 
Abaspour, R (2012). Allocation citizens to predetermined locations for disaster management after the earthquake. Journal - Promoting Surveying Engineering and Spatial Information, Vol.2, No.2.                                                                
Carmon, M., Tiesdell, S., Heath, T., Taner, O (2003). Public Place Urban Spaces. Architectural Press, UK.
Cowan, Robert (2005). The dictionary of urbanism. Street press ltd, London.
Dueker, K.J (1979). Land resource information systems a review of fifteen years experience. Geoprocessing. Vol.1, No.2, pp.106-112.
 Erdogan, S (2009). Explorative spatial analysis of traffic accident statistics and road mortality among the provinces of Turkey. Journal of Safety Research, Vol.40, No.5.
Ewing, R., Handy, S., Brownson. R., Clemente, O., Winston, E(2006). Identifying and Measuring Urban Design Qualities Related to Walkability. Journal of Physical and Health, Vol.3, pp.223-240.
Hillman, M., Adams, J., Whitelegg, J (1990). One False Move: a study of Children’s Independent Mobility. PSI Publishing, London.
http://www.loghatnaameh.com
http://www.oxforddictionaries.com
HTTP://www.walkablestreets.com
Karsahim, M., Terzi, S (2002). Distribution of Hazardous Location on Highway through GIS. International Symposium on GIS, September 26, 2002-2023.
Kongsomsaksakul, S., Yang, C., Chen, A., (2005).  Shelter location-allocation model for flood evacuation planning. Journal of the eastern Asia society for transportation studies, Vol.6, pp.423-4252.
Marsousi, N., Hosseini, M.S (2009). Geography and urban Planning. Master student book.
Pikora, T., Giles-Corti, B., Bull, F., Jamrozik, K., Donovan, R (2003). Developing a framework for assessment of the environmental determinants of walking and cycling. Social Science & Medicine 56, pp.1693-1703.
Taleai, M., sharifi, A., sliuzas, R., Mesgari, M (2008). Evaluating the compatibility of multi – functional and Intensive urban land uses. International Journal of Applied Earth observation and Geo Information, Vol.9, No.4.
Vafaeinezhad, A (2009). Spatio-Temporal Modeling and Planing of Working Groups in an Activity Based GIS. PhD. Khaje Nasir Toosi University.
Zhang, H., et al (2010). Simulating mulltiobjective  spatial optimization allocation of  land use based on the integeration of multi-agent systemand genetic algorithm. International gournal of environmental research (ijer), Vol.4, No.4, pp.765-776.