Investigating the Socio-Cultural Impacts of Developing Urban Tourism in Ilam City

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 Assistant Professor, Department of Architecture and Urban Planning, Bakhtar University, Ilam, Iran

2 Associate Professor of Ilam University, Iran

3 Graduate Student of Geography and Regional Tourism Planning, Bakhtar University, Ilam, Iran

Abstract

More than an industry or economic activity, tourism is a cultural phenomenon which plays an important role in inducing cultural shifts. This paper aims to evaluate and analyze the socio-cultural impacts and effects of urban tourism in Ilam City from the residents’ point of views and the tourists visiting the city. The statistical population of the study included the host population and the tourists. Using Cochran’s formula, a sample size of 700 participants was determined for both populations. The required data were gathered using a field study method via questionnaires. The questionnaire utilized in the current study was developed by the researcher, and then its validity was confirmed by university professors in the field. The reliability was measured using Cronbach’s alpha coefficient, which was equal to 0.873. The obtained data were analyzed using chi-square, Spearman’s correlation and confirmatory factor analysis in SPSS software application. The results showed that the development and expansion of tourism in Ilam City will have a significant impact on social and cultural relations and there is a significant relationship between development of tourism and the increase in socio-cultural shifts. Consequently, five factors of the increasing the social relations and establishing good associations among citizens, introducing the city in the region, increased frustration and self-confidence reduction of residents, changing the friendship patterns among residents, crowdedness and higher population density were identified as the socio-cultural impacts in Ilam City.

Keywords

Main Subjects


ادبی­ ممقانی، محمد؛ خانی، فضیله؛ سجاسی قیداری، حمدالله؛ فرخی، سعیده؛ (1393). ارزیابی اثرات توسعة گردشگری فرهنگ محور در تغییرات اجتماعی فرهنگی مقاصد روستایی (مطالعة موردی: بخش کن- دهستان سولقان). مجلة علمی پژوهشی برنامه­ریزی فضایی (جغرافیا)، سال 4، شمارة 2 (13)، صص 78-55.
اردکانی، سعید؛ (1382). کاربرد مفاهیم چرخة عمر گردشگری و ظرفیت تحمل­پذیری در توسعة گردشگری. فصلنامة مطالعات جهانگردی، شمارة 2، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
بیگی فیروزی، الهیار؛ (1390). تدوین استراتژی توسعة صنعت گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و فرآیند تحلیل شبکه­ای ANP . پایان­نامة رشتة مدیریت بازرگانی به راهنمایی مهدی کاظمی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
پاپلی­ یزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی؛ (1391). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
تقدیسی، احمد؛ تقوایی، مسعود؛ سیامک پیری؛ (1391). تحلیلی بر نگرش جامعة میزبان به اثرات                اجتماعی- فرهنگی گردشگری شهرستان دالاهو. مجلة علمی تخصصی برنامه­ریزی فضایی، سال 2، شمارة 1 (5)، صص 140-121.
دل­ افروز، نرگس؛ سلیمی­نیا، احسان؛ (1396). ارزیابی عوامل مؤثر بر نگرش جامعة میزبان به گردشگری و حمایت از توسعة آن. مطالعات جغرافیا، عمران و مدیریت شهری، دورة 3، شمارة 2، صص 255-248.
رحمانی، مریم؛ ضیایی، محمود؛ (1389). اثرات اجتماعی گردشگری. علم گردشگری، صص 29-1.
سعیدنیا، احمد؛ مهدی­زاده، جواد؛ (1391). گردشگری شهری، کتاب سبز شهرداری. جلدسیزدهم، تهران: انتشارات سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.
عادلی، سمیرا؛ (1391). بررسی نگرش جامعة میزبان نسبت به گردشگری و پیامدهای آن در یک بافت زندة تاریخی. نشریة هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دورة 17، شمارة 4، صص 94-81.
علیقلی­ زاده فیروزجایی، ناصر؛ (1396). بررسی اثرات و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی توسعة گردشگری بر نواحی روستایی بخش مرکزی شهرستان نوشهر. مجلة مطالعات هتلداری و میزبانی، مقالات آمادة انتشار پذیرفته­شده، انتشار انلاین از تاریخ 21 بهمن 1396.
علیقلی­ زاده فیروزجایی، ناصر؛ رمضان زاد لسبوئی، مهدی؛ اسماعیلی، مجید ؛ (1393). سنجش نگرش و گرایش جامعة میزبان به توسعة گردشگری در نواحی روستایی مناطق بیابانی و کویری (مطالعة موردی: نواحی روستایی شهرستان خور و بیابانک). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 5، شمارة 18، صص 53-37.
غلامی، یونس؛ خلجی، نسترن؛ (1396). تدوین و اولویت­بندی راهبردهای توسعة گردشگری با رویکرد پایداری (نمونة موردی: شهر کاشان). گردشگری شهری، شمارة 2، صص 30-17.
کاظمی، مهدی؛ سمیه، کاظمی؛ (1387). بررسی آثار فرهنگی توسعة گردشگری و نقش آن در تقویت فرهنگ ملّی با نگاهی به برنامة چهارم توسعه. فصلنامة جهانگردی، شمارة 1، تهران، صص 50-39.
Allen, L. etal., (1993). Rural Residents Attitudes toward Recreation and Tourism Development. Journal of travel Resarch, 31 (4): 27, pp: 12-137.
Andereck. K, Nyaupane. G., (2011). Exploring the nature of tourism and quality of life perceptions among residents. journal of travel research, 50 (3), pp: 248-260.
Berry, E., N., (2001). An Application of Butler's (1980) Tourist Area Life Cycle Theory to the Cairns Region. Australia, 1876-1998, PHD Thesis, School of Tropical Environment studies and Geography, James Cook University of North Queensland.
Brooker, E. and Burgess, J. (2008). Marketing destination Niagara effectively through the tourism life cycle. International Journal of Contemporary Hospitality, 20 (3), pp: 278-292.
Butler, Richard.W., (2001). The Resort Cycle, Two Decades On. Tourism in the 21th century. lessons from experience conference, UK, London: Continuum Publishing, pp: 264-299.
Hernandez, Sigfredo A., J.Cohen and H.L.Garcia (1996). Resident Attitudes towards an Instant Resort Enclave. Annals of Tourism Research, Vol 23, (4).
Jafari, J., Zargham, H., (2002). Culture As the Bedrock of tourism Moltidisciplinary landscape of knowledge. presented at sooth Anniversary congress of unesco in china.
Kazemi, M., (2006). Tourism Management. Tehran, Samt
Lankford, S. V., & Howard, D. R. (1994). Developing a Tourism Impact Attitude Scale. Annals of Tourism Research, 21 (1), pp: 121 – 139.
Lea, J., (1998). Tourism and Development In The Third Word. London: Routledge.
Lee, C. K., Kang, S. K., Long, P., & Reisinger, Y. (2010). Residents’ perceptions of casino impacts: a comparative study. Tourism Management, 31 (2),pp: 189-201.
Lepp, A., (2007). Residents’ attitudes towards tourism in Bigodi village, Uganda.Tourism Management, 28,pp: 876-885.
Madrigal, R., (1993). A Tale of Tourism in Two Cities. Annals of Tourism Research,Vol 20.
Mason, P, (2003). Tourism Impacts, Planning and Management. Butterworth-Heinemann.
Mathison, A. Wall, G., (1982). Tourism: Economics, physical and social Impacts. London: longman.
Mc Intryre, G., (1993). Sustainable Tourism Development :Guide for Local Planners. Madrid: World Tourism Organization (WTO).
Richards, G., (2002). Torism and the world of Culture and Heritage. tourism Receration Research, vol. 25 (1), Elsevier Ltd.
Show, G., Williams, A., (1994). Critical Issues in tourism. UK Blackwell: oxford and Cambridge USA.
Singla, Manika., (2014). A case study on socio-cultural impacts of tourism in the city of Jaipur, Rajasthan: India. Journal of Business Management & Social Sciences Research 3 (2).
Swarbrooke, J., (1999). Sustainable tourism management. CAB International press.