The Role of Commercial Centers in Tourism Development of Piranshahr

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 Assistant Professor of Geography & Urban Planning, Sistan and Balouchestan University, Zahedan, Iran

2 Ph.D Student of Geography and Urban Planning, Sistan and Balouchestan University, Zahedan, Iran

3 Ph.D Student of Geography and Urban Planning,Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

Commercial centers, especially in border cities of the country, have an important role on tourist's attraction. Attracting domestic and foreign tourists, help economic growth. And provision of proper facilities can affect positively tourists’ attraction. The current study examines the role of commercial centers on tourism development. The study conducted a survey and is descriptive-co relational in nature. 35 experts were participated in the survey. In addition using Cochran’s model for sampling 320 of tourists were needed to be surveyed, which were later increased to 355 for having a better image of tourists’ perspective.  The collected data using questionnaire was analyzed using SPSS and Spearman and Chi-square test were used. The results of this research indicate that the activity of border markets have a great role on the development of tourism in Piranshahr, which contributes to the economic development.  In addition it was found that facilities and services of commercial centers effects tourism satisfaction.

Keywords


اسماعیلیان، زهرا. (۱۳۸۰). تحلیل جغرافیایی نماگرهای فضایی-کالبدی متروپلیتن تبریز با تأکید بر توسعه درون زا و پایدار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری.
 پاکباز، هاجر. نوری، سهیلا. غفاری، بهمن. (۱۳۹۱). بررسی نقش بازارچه های مرزی در توسعه گردشگری و ایجاد امنیت مرزی مورد مطالعه بازارچه های مرزی استان بوشهر. همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالش ها و رهیافت ها.
 سعاتی فر، مریم. زرعی، ندا. (۱۳۹۰). نقش پایانه ها و بازارچه های مرزی در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام. همایش گردشگری و توسعه پایدار.
 سعیدی، علی اصغر. اسماعیل زاده، خالد. عبدالله پور، جمال. (۱۳۸۸). بررسی جامعه شناختی اقتصادی بازارچه های مرزی مشترک (مطالعه موردی: بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر). فصلنامه علوم اجتماعی، شمارۀ ۴۵.
 سقایی، مهدی. جوانبخت قهفرخی، زهره. مافی، عزت الله. (۱۳۹۱). تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلانشهرها (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال ۲، شمارۀ ۸، صص ۱۰۱-۷۷.
 شیعه، اسماعیل. (۱۳۸۶). مقدّمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری. چاپ ۱۸، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
 کریم پناه، رفیق. (۱۳۸۴). تحلیل اکوتوریسم و نقش آن در توسعه منطقه ای استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
۸ مهندسین مشاور آرمانهشر. (۱۳۸۸)، طرح ساماندهی بافت فرسوده شهر پیرانشهر. وزارت مسکن و شهرسازی استان آذربایجان غربی.
 موسوی، میرنجف. (۱۳۹۲). ارزیابی نقش بازارچه های مشترک مرزی در توسعه و رفاه مناطق مرزنشین (مورد: بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر). جغرافیا و توسعه، شمارۀ ۳۳، صص ۷۰-۵۵.
 مرکز آمار ایران. (۱۳۹۰). سرشماری نفوس و مسکن.
 نظری، علی اکبر. اردوان، بابک. نیازمند، جمال. (۱۳۹۲). نقش بازارچه های مرزی در توسعه گردشگری استان کردستان (مطالعه موردی: بازارچه مرزی باشماق مریوان). اولین همایش ملّی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار.
 Bojanic, David.C., Melody, Lo., (2016). A comparison of the moderating effect of tourism reliance on the economic development for islands and other countries. Tourism Management, No,53, pp: 207-214
 Davidson, R., (1994). Business Travel, London: Pitman Publishing. Detaled Plan of Baneh.
 Gunn, Clare.A., (2002). Tourism planning. Routledge.
 MacCannell, D., (1998). Entrepreneurialism, Commodification and Creative Destruction: a Model of Post-modern Community Development. Journal of Rural Studies, No,14, pp: 273-286.
 McIntyre, K., (2011). The big picture: tourism & sustainable development, International Trade Forum, No,2, pp: 6-8.
 Norman, William.S., (1998). Forming New Partnerships: The Outlook for U.S Travel and Tourism. Keynote speech at the Annual Meeting Bloomington Convention & Visitors Bureau. Retrived October10. 2000, from http:// www. Tia.org/Press/Wsn.
Tao.Ma, Tao.Hong., Haozhe, Zhang., (2014). Tourism spatial spillover effects and urban economic growth. Journal of Business Research.
 Virgil, Nicula., Popsa, Roxana.Elena., (2014). Business Tourism Market Developments. Procedia Economics and Finance, No,16, pp: 703–712.
 World Travel, Tourism Organization and International Hotel and Restaurant Association., (2007). Tourism and Sustainble Development, The Global Importance of Tourism, New York.