Application of Fuzzy and AHP Methods for Lay Out Elementary School in Area 1 of Department of Education of Kerman

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 MA in Educational Administration, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Administration, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

4 MA in Environmental Geology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

Abstract

Population growth has increased urban areas and consequently, increased land usage. Therefore, the more cities are extended, the more land usages will varied. Meanwhile, the role of educational usages in growth and guidance of individual's especially elementary school students are undeniable. The basic problem is that schools are not deployed properly in Kerman. Hence the aim of this study is the location analysis of elementary schools in district 1 of this city. Target population includes all elementary schools in district 1 of Kerman city and the method used is the method used is descriptive analytical. Moreover, library studies are used to identify the criteria, field surveys are used to determine current location of schools, and a researcher-made questionnaire (AHP) which its validity is based on experts’ opinion and its reliability is based on calculating the rate of adaptation and sensitivity analysis using Expert Choice software. Furthermore, geographic information system (GIS) is used and different layers were coincided and analyzed by fuzzy method. Results indicate that status of schools in some parts of the district are relatively undesirable. As a result, the optimal areas for construction of primary schools for girls and boys in the region were presented in separately applicable maps.

Keywords

Main Subjects


اطهاری، کمال.( 1376) مقدمه ­ای بر رابطه جامعه و فضا. مجلة معماری و شهرسازی، شماره 10 و 11.
امجدی، فریده. خبره، مرتضی. نقدی، مرتضی. (1391). ضوابط مکان­یابی مدارس و مجتمع­های آموزشی در بافت شهر و محله. دفتر فنی و تحقیات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
بویادزیف، گئورک. بویادزیف، ماریا. (1391). منطق فازی. ترجمة ساجده امیر احمدی. چاپ دوم. تهران: کتاب مهربان،
حسن ­زاده، رضا. عباس ­نژاد، احمد. علوی، اکبر. شریفی، ابراهیم. (1390). تحلیل خطر لرزه­ ای شهر کرمان با تاکید بر کاربرد GIS در ریز پهنه ­بندی مقدماتی درجه2. مجلة علوم زمین، شمارة 21، صفحات 30-23.
رحمانپور، علی­اکبر. (1389). معیارهای مکانیابی مدارس و  ارزیابی آنها. نمونة موردی: مدرسه راهنمایی آیت­الله سعیدی مرند، مجلة آموزش جغرفیا، دورة 24، شمارۀ 3، صفحات 31-24.
رئوف­فرد، زهرا. (1386). تاریخچه مختصر تئوری و کاربردهای فازی. شرکت همراهان ارتباط گستر.
صالحی، رحمان. رضا­علی، منصور. (1384). ساماندهی فضایی مکان­های آموزشی (مقطع متوسطه) شهر زنجان به کمک GIS. مجلة پژوهش­های جغرافیایی، شماره 37 ، صفحات 135-123.
عطایی، محمد. (1389). تصمیم­گیری چند معیاره. شاهرود: انتشارات دانشگاه صنعتی.
فرج ­زاده، منوچهر. سرور، هوشنگ. (1381). مدیریت و مکانیابی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعة موردی: فضاهای آموزشی مقطع راهنمایی منطقه هفت تهران). فصلنامة تحقیقات جغرافیایی، شمارة 21، صفحات 79-90.
لینچ، کوین. (1382). سیمای شهر. ترجمة منوچهر مزینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
موحد، علی. امانپور، سعید. پورمحمدی، محمدرضا. عساکره، ماجده. (1390). بررسی و تحلیل مکان­یابی بهینه مدارس ابتدایی(مطالعة موردی: شهر شادگان). نشریة تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، شمارة 22، صفحات 129-149.
نقدی ­نسب، مهدی. (1390). به کارگیری روش­های سلسله ­مراتبی، فازی و بولین در مکا­­­ن­یابی دفن زباله (مطالعة موردی: شهر کرمان). پایان­نامة کارشناسی ارشد زمین­شناسی گرایش زیست ­محیطی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
نوعی ­پور، بهروز. (1385). منطق فازی چیست. ماهنامة شبکه، شمارة 71، صفحات 33-25.
واحد آمار. (1391). آمار جمعیت دانش ­آموزی و فضاهای آموزشی ناحیه یک شهر کرمان. سازمان آموزش و پرورش استان کرمان.
واحد آمار. (1385). آیین­نامه ضوابط مکانی مدارس. سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور.
Garson, G.D., Biggs, R.S., (1992). Analytic Mapping and Geographic Databases (Quantitative Applications in the Social sciences), SAGE Publications, Inc.; 1 edition. 96 pages.
http://amar.kr.ir/
Martin, D., (1991). Geographic Information Systems and Their Socioeconomic Implications. London, Routledge. 191 pages.
Mendelsohn, J., (1996). Educational Planning and Management and the use of Geographical Information Systems, UNESCO Publishing, 81 pages.
Valsic, N. and Dorantes, P.H., (2003). Building a GIS database for space and facilities management,  New Directions for Institutional Research, No 120, pp 53-61.
www.wikipedia.org
Zadeh, L.A., (1965). Fuzzy sets, information and control, 8, pp 335-338.