Strategic Planning for Tourism Development in Urmia

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 Assistant Professor, University of Urmia

2 Associate Professor, University of Urmia

3 Msc Student of Geograghy & Urban planning, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Available potentials and strengths of any area can affect its development directions.  One of the prominent steps and factors for regional development is economic development. On the other hand, the strategic and major role of tourism and its impact on regional development will have positive consequences on income production and capital attraction. Urmia County is one of the most important touristic areas in Iran. Every year this area hosts a large number of foreign and domestic tourists. But it has failed to achieve its actual position in attracting tourists. The method in the present study is descriptive-analytical, using the strategic planning process to identify solutions and applicable strategies for tourism development. In the process of examining the strengths, weaknesses, opportunities, and capabilities of tourism situation in Urmia, the results show that the first priority strategy is conservative and second is aggressive. The conservative strategy (WO2) with a score of 8.49  is considered as the best strategy for tourism development and special attention should  be paid  to it, and to strengthening management and marketing of tourism in  the county to introduce tourism potential in a better way for attracting more tourists; aggressive strategy (SO2) with a score of 8.35 is also the most  important strategy after conservative strategy to achieve the sustainable development of tourism in Urmia county. In order to achieve established tourism development in Urmia, developmental strategy in model tourism areas, especially  areas with natural attractions is suggested.

Keywords


ابراهیم­زاده، عیسی. ایزدی، پگاه. کهزادی، سالار. (1394). توسعه پایدار اکوتوریسم با  بهره­گیری از مدل تلفیقی SWOT و ANP (مطالعه موردی: استان کردستان). مجلۀ  آمایش جغرافیایی فضا، سال 6، شمارۀ 15، صفحات 25-13.
ابراهیم­زاده، عیسی. کاظمی­راد، شمس ­الله. اسکندری ثانی، محمد. (1390). برنامه­ ریزی استراتژیک توسعه گردشگری با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم). پژوهش­های جغرافیای انسانی، شمارۀ 76، صفحات 141-115.
اپل، ب (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه عبّاس منوّریان. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
اعرابی، محمد. (1385). دستنامه برنامه­ ریزی استراتژیک. تهران: نشر دفتر پژوهش­های فرهنگی.
افتخاری، رکن­الدّین و مهدوی، داوود. (1385). راهکارهای توسعه گردشگری روستایی دهستان لواسان کوچک با استفاده از مدل .SWOT مجلّه مدرّس علوم انسانی، سال 10، شماره 2.
تقوایی، مسعود. وارثی، حمیدرضا. صفرآبادی، اعظم. (1391). عوامل مؤثّر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه. فصلنامه جغرافیا، سال 10، شمارۀ 33.
خذرلی، جبرئیل. (1389). مبانی جغرافیای توریسم و اکوتوریسم آذربایجان غربی با رویکرد اقتصادی. ارومیه، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
رحمانی، بیژن. شمس، مجید. حاتمی­فر، ساناز. (1389). امکان­سنجی توسعه پایدار گردشگری در شهر ملایر با استفاده از مدل SWOT. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، سال اوّل، شمارۀ 3.
رنجبریان، بهرام. (1382). برنامه ­ریزی توریسم در سطح ملّی و منطقه ­ای. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
شأنی، مرتضی. (1383). برنامه­ ریزی استراتژیک برای مدیران سازمان مدیریت صنعتی. تهران: نشر سازمان مدیریّت صنعتی.
قادری، اسماعیل. (1383). آشنایی با صنعت جهانگردی. ماهنامه کجا، سال اوّل. شمارۀ 1.
قدمی، مصطفی. تولّایی، سیمین. فاطمی، سیّدمحمّدمهدی. (1389). ارزیابی استراتژیک  قابلیت­های توسعه گردشگری شهر فریدونکنار. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیا، جلد 16، شمارۀ 19، صفحات 128-111.
لطفی، صدیقه. (1384). نگرش سیستمی لازمه پایداری گردشگری در مازندران. مجموعه مقالات اوّلین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، نشر رسانش.
مدهوشی، مهرداد. ناصرپور، نادر. (1382). ارزیابی موانع توسعه گردشگری در استان لرستان. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شمارۀ 28، صفحات 58-25.
مرادی مسیحی، واراز. (1384). برنامه ­ریزی استراتژیک و کاربرد آن در شهرسازی ایران.  تهران: انتشارات پردازش و برنامه ­ریزی شهری.
مرکز آمار ایران. (1385)  نتایج کلّی سرشماری 1385 استان آذربایجان غربی.
معصومی، مسعود. (1388). درآمدی بر رویکردها در برنامه­ ریزی توسعه گردشگری محلّی. شهری و منطقه ­ای، تهران: انتشارات سمیرا.
مهندسین مشاور طرح و آمایش. (1389). طرح تجدید نظر طرح جامع شهر ارومیه.
هادیانی، زهره. احدنژاد، محسن. کاظمی­راد، شمس­الله. قنبری، حکیمه. (1391). برنامه ­ریزی راهبردی توسعه گردشگری با روش SWOT (مطالعه موردی: شهر شیراز). مجلّه جغرافیا و برنامه ­ریزی محیطی، شماره 3، صفحات 132-111.
هزارجریبی، جعفر. کرمی، مهرداد. (1390). برنامه ­ریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی. فصلنامه مسکن و محیط روستا، دورۀ 30، شمارۀ 136، صفحات 115-95.
الیوت، جیمز. (1379). مدیریت توریسم. ترجمه مهدی جمشیدیان و اکبر مهدی ­پور. اصفهان: انتشارات مانی.
Ko, D.W., Sttewart, W.F., (2002). A Structural equation model of Residents Attitudes for tourism Development. Tourism  Management, Vol.23.
Lozano-Oyola, M., Blancas, F.J., Gonzalez, M., Caballero, R., (2012). Sustainable Tourism Indicators as Planning Tools Cultural Destinations, Ecological Indicators.
Nilsson, M., (2004). Research and advice on strategic environmental assessment. Stockholm Environment in Stitute Publications.
Galdini, R., (2007). Tourism and The  city: Opportunity for Regeneration. Tourismos. Vol.2, No.2.
Reihanin, A., Binti Mahmood, N.Z., Kahrom, E., Hin, T.W., (2012). Sustainable Tourism Development Strategy by SWOT Analysis: Boujagh National Park, Iran. Tourism Management Perspectives.
MOTTIAR, Z., (2006). Holiday home owners, a route to sustainable tourism development? Aneconomic analysis of tourist expenditure data. Journal of Sustainable Tourism. Vol.14, No.6, pp:582‐599.
UNWTO., (2007). Tourism highlights. Edition2007.