Strategic Planning for Develop Religious Tourism in Shiraz City

Document Type : Research Article (Applied - Development)

Authors

1 MSc of Geography and Urban Planning, Yazd University, Yazd, Iran

2 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

Today, tourism and tourism economic is becoming one of main factors in world economic trade that was known as basic factors in stable development. Religious tourism is one of the most important subsets of tourism, so, since Shiraz city has very religious attractions like the shrine of Ahmad-ebne-Musa (Shah Cheragh) and this is as third shrine inmate, this factors have caused tourist attraction for Shiraz. Then, goal of this research is understanding of capabilities, attractions, religious tourism weakness this city, using SWOT model and to show suitable strategies for developing this industry. This research has done using descriptive – analytical methods and data collection has been performed through documentary and field and survey methods. The results show Shiraz as religious tourism city, has very potential and practical capabilities that it has not arrived to suitable situation. In order to, shrine of shah cheragh and another famous shrines with weighted score 0.236, are as one of the strong factors and management weakness and  loss of stability in tourism management with weighted score 0.244, are as one of weak factors, to developed shrine of Shah Cheragh as the most important religious tourism development factors with weighted score 0.252, is as the most important opportunity, and to exist many organizations and disagreement between their, with weighted score 0.244, has known one of the most important threat on religious tourism development. Aggressive competition strategies are provided for using strength points and remove religious tourism development weaknesses in Shiraz city.

Keywords


ابراهیم­زاده، عیسی. آقاسی­زاده، عبدالله. (۱۳۸۸). تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT. مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای، دوره 1، شماره ۱، صص 128-107.
امان­پور، سعید. محمدی، اصغر. ناصر، مریم. (1392). رتبه­بندی شهرستان­های استان خوزستان از لحاظ شاخص­های گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS. فصلنامه نگرش­های نو در جغرافیای انسانی، دوره 5، شماره 2، صص 221-201.
بدری، سیدعلی. طیبی، صدراله. (۱۳۹۱). بررسی عوامل مؤثر بر هزینه­های گردشگری مذهبی مطالعه موردی: شهر مشهد مقدس. برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، دوره 1، شماره ۱، صص 177-153.
برقی، حمید. دهقان­حسام پور، محمد. طوسی، رمضان. جمینی، داوود. (۱۳۹۱). برنامه­ریزی توسعه پایدار گردشگری در منطقه خلیج فارس مطالعه موردی: جزیره قشم. برنامه­ریزی فضایی، دوره 2، شماره ۳ (پیاپی ۷)، صص 94-75.
بیگی­فیروزی، الله­یار. (۱۳۹۱). تدوین استراتژی توسعه صنعت گردشگری استان لرستان بر اساس تحلیل SWOT و فرآیند تحلیل شبکه­ای ANP. پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
پوراحمد، احمد. حسینی، علی. اروجی، حسن. علیزاده، محمد. (1392). اولویت سنجش راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی در منطقه الموت قزوین. پژوهش­های انسانی، دوره 45، شماره 3، صص 17-1.
تقوایی، مسعود. موسوی، سیدعلی. غلامی بیمرغ، یونس. ( ۱۳۸۹). تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی مطالعه موردی: شهرستان نورآباد ممسنی. فضای جغرافیایی، دوره 10، شماره ۳۱، صص 64-39.
حاتمی، مجتبی. (۱۳۸7). بررسی مساجد و امامزاده­های شیراز. مجموعه مقالات اولین همایش توریسم مذهبی، یزد.
حاجی نژاد، علی. قدمی، مصطفی. صحرایی، احمد. فاطمی، جواد.  (1392). ارزیابی عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی شهرستان جویبار با استفاده از مدل راهبردی سوات. نگرش­های نو در جغرافیای انسانی، دوره 5، شماره 2، صص 128-109.
حیدری چیانه، رحیم. (۱۳۸۷). مبانی برنامه­ریزی صنعت گردشگری. تهران: انتشارات سمت.
خاوریان گرمسیر، امیررضا. استاورس، ژاکلین­ام. علیان، مهدی. (1392). برنامه­ریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل استراتژیک SOAR، نمونه موردی شهر تفت. مدرس علوم انسانی – برنامه­ریزی و آمایش فضا، دوره 17، ش 3، صص 142-127.
رحمانی، خلیل. پورطاهری، مهدی. رکن­الدین­افتخاری، عبدالرضا. ( ۱۳۹۲). برنامه­ریزی راهبردی توسعه گردشگری مذهبی در مناطق روستایی مطالعه موردی روستاهای دارای مکان­های مذهبی اورامان تخت، نجار و هجیج. برنامه­ریزی و آمایش فضا، دوره 17، شماره ۱، صص 64-43.
زندی­مهر، هوشنگ. رحمانی، آرزو. (1386). بررسی وضعیت موجود صنعت توریسم در شهر شیراز با توجه به نقش شهرداری در آن. گروه مطالعات و پژوهش معاونت برنامه­ریزی شهرداری شیراز، ص 197.
سرایی، محمدحسین. شمشیری، مسلم. (۱۳۹۲). بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک SWOT. جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، دوره 24، شماره 1(پیاپی49)،  صص 88-69.
سلطان مرادی، محمد. (۱۳۹۰). روزنامه ایران شماره ۴۹۳۰ به تاریخ ۱۱/۸/۹۰، ص ۱۴.
فیض­آبادی، مصطفی. وزیری­محبوب، سیدجمال. (۱۳۹۰). ضرورت مطالعات آینده­پژوهی و روش­های آن در توسعه گردشگری مذهبی. کنفرانس میقات الرضا(ع)، مشهد.
گلشیری­اصفهانی، زهرا. سرایی، محمدحسین. (1389). برنامه­ریزی راهبردی نظام زیست­محیطی روستا با تجزیه ­و­تحلیل SWOT، مطالعه موردی: بخش گندمان، شهرستان بروجن. پژوهش­های روستایی، دوره 1، شماره ۴، صص 98-73.
محسنی، رضاعلی. (1388). گردشگری پایدار در ایران، کارکردها، چالش­ها و راهکارها. مجله فضای جغرافیایی، سال نهم، شماره 28، صص 171-149.
مقیمی، احمد. حاتمی، مجتبی. (۱۳۹۲). بررسی نقش امام­زاده احمد­بن­ موسی شاهچراغ (ع) بر پیشرفت فرهنگی شیراز. پایگاه جامع امام­زادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی.
نوربخش، مرتضی. اکبرپورسراسکانرود، محمد. (1389). نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی کلان شهرها. ویژه­نامه اقتصاد گردشگری شهری، مجله اقتصاد شهر، دوره ۲، شماره ۸، صص 34-20.
Csapo, J., Matesz, K., (2007). A cultural truism jelentesage as scrape napjaink idegenforgalmaban, In: Foldrajzi Ertesito. 56. Eve. 3-4. Fuzz. /2007. pp: 291-301. Cultural Tourism Industry Group. http: // www. Culturaltourismvictoria. Com. Au.
Kreiner, N., (2010). Researching Pilgrimage Continuity and Transformations, Annals of Tourism Research, Vol. 37, NO. 2, pp:440-456.
Lee, T., and Liu, R., (2011). Strategy formulation for the recreational areas of Central Taiwan: An application of SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threat), analysis Journal of Hospitality Management and Tourism, Vol. 2, No. 3, pp: 38-47.
Tohidy, F. (2011). Economic Impact of Tourism Industry, International Journal of Business and Management, Vol. 6, No.8.
UNWTO., (2011): Religious Tourism in Asia and the Pacific, Published, printed by the World Tourism Organization, Madrid, Spain.
World Tourism Organization (2014). Tourism Highlight, www.unwto.org
Zhang, M., Huang, L., Wang, JH., Liu, J., Jie, YG., and Lai, X., (2007). Religious Tourism and Culture Pilgrimage, A Chinese Perspective: CAB International.