TY - JOUR ID - 2856 TI - ارزیابی شاخص‌های تاثیرگذار در بازآفرینی گردشگری کلانشهر تهران (مناطق مورد مطالعه: 1 و 12) JO - جغرافیای اجتماعی شهری JA - JUSG LA - fa SN - AU - خیرخواه, مرضیه AU - قائدرحمتی, صفر AU - افتخاری, عبدالرضا رکن الدین AU - رضایی, ناصر AD - دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - استاد جغرافیا و آمایش سرزمین، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - استادیار گروه برنامه ریزی گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 1 SP - 69 EP - 88 KW - بازآفرینی KW - گردشگری KW - اولویت‌بندی KW - کلان‌شهر تهران DO - 10.22103/JUSG.2021.2033 N2 - تبیین موضوع: در حال حاضر موضوع بازآفرینی فضای شهری در گردشگری کلانشهرها از نظر برنامه­ ریزان شهری و سیاست­ گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مقاله، ارزیابی شاخص­ های تأثیرگذار در بازآفرینی گردشگری کلانشهر تهران می­ باشد.  روش: مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی می­ باشد. برای بی ­مقیاس ­سازی شاخص ­های بازآفرینی از روش آنتروپی شانون استفاده شده ­است. سپس شاخص ­های بازآفرینی، با استفاده از مدل تاپسیس و آزمون تی تک­ نمونه­­ ای اولویت­ بندی می ­شوند. یافته‎ ها: یافته ­ها نشان می ­دهد با استفاده از مدل تاپسیس از نظر کارشناسان شاخص عملکردی، زیبایی ­شناختی، زیست­ محیطی با وزن 0/63 بیشترین سهم و شاخص اجتماعی با وزن 0/38 و همچنین شاخص اقتصادی با وزن 0/12 کمترین سهم را در بازآفرینی فضای گردشگری شهری در مناطق مورد مطالعه دارا هستند. همچنین با توجه به آزمون تی تک ­نمونه ­ای از دید خبرگان و کارشناسان، نتایج این آزمون نیز نشان می­ دهد که با در نظر گرفتن آلفای 0/05 در سطح اطمینان 99 درصد در هر سه عامل عملکردی، زیبایی­ شناختی، زیست­ محیطی، اقتصادی و اجتماعی به عنوان متغیر مستقل کمتر از 0/05 بوده است. نتایج: نتیجه آزمون تی تک ­نمونه ­ای نیز گویای امتیازات دقیق شاخص‌های بازآفرینی فضای گردشگری تأییدکننده نتایج حاصل از پیاده‌ سازی تکنیک TOPSIS می‌باشد. در نهایت در این فرضیه تأکید بر آن است که عوامل عملکردی، زیبایی­ شناختی، زیست­ محیطی، اقتصادی و اجتماعی در بازآفرینی فضای گردشگری مناطق مورد مطالعه مؤثر بوده اما به نظر می‌رسد که عامل عملکردی، زیبایی ­شناختی، زیست­ محیطی از سهم و نسبت بیشتری در بازآفرینی فضای گردشگری مناطق مورد مطالعه برخوردارند. UR - https://jusg.uk.ac.ir/article_2856.html L1 - https://jusg.uk.ac.ir/article_2856_b2c56b5cb29b56c06589d8df2b471a4b.pdf ER -