افزایش جمعیت شهرها، سبب افزایش وسعت آنها و به تبع آن موجب افزایش استفاده از زمین گردیده است؛ بنابراین هرچه شهرها گستردهتر شوند، کاربری اراضی نیز متنوعتر می گردد. در این میان نقش کاربریهای آموزشی که در زمینة رشد و هدایت افراد جامعه؛ به ویژه دانش آموزان مدارس ابتدایی وظیفه مهمی دارند، غیر قابل انکار است. مسألة اساسی این است که مدارس ابتدایی در شهر کرمان به درستی مستقر نشده اند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر مکانیابی مدارس ابتدایی ناحیة یک آموزش و پرورش شهر کرمان است. جامعة آماری، شامل کلیة مدارس ابتدایی ناحیه مذکور و روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی است؛ همچنین برای انجام این پژوهش از مطالعات کتابخانه ای (برای شناسایی معیارها)، برای تعیین مکان فعلی مدارس از بررسیهای میدانی، برای تعیین وزن معیارها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن برگرفته از نظرات کارشناسان و پایایی آن بر اساس محاسبة نرخ سازگاری و آنالیز حساسیت که با استفاده از نرم افزار Expert Choice انجام میشود، استفاده شده است. در این راستا، از سامانة اطلاعات جغرافیایی بهره گرفته شده است و با استفاده از روش منطق فازی، لایه های مختلف بر هم منطبق و آنالیز شدند. نتایج حاکی از آن است که وضعیت مدارس این ناحیه در بعضی نقاط نسبتاً نامطلوب است و در نتیجه، نواحی بهینه برای احداث مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه این ناحیه به صورت مجزا در دو نقشة کاربردی ارائه گردید.