%0 Journal Article %T تبیین عوامل مؤثر بر رفتار فضایی گردشگران مذهبی در شهر مشهد %J جغرافیای اجتماعی شهری %I دانشگاه شهید باهنر کرمان %Z 2645-7784 %A اسماعیل زاده کواکی, علی %A علیزاده, کتایون %A جعفری, حمید %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 9 %N 2 %P 103-127 %! تبیین عوامل مؤثر بر رفتار فضایی گردشگران مذهبی در شهر مشهد %K جغرافیای رفتاری %K الگوهای رفتاری %K تصویر ذهنی گردشگران %K گردشگری مذهبی %K شهر مشهد %R 10.22103/JUSG.2022.2077 %X امروزه شناخت تمایلات رفتاری گردشگران و تبیین عوامل مؤثر بر رفتار آن­ها یکی از موضوعات مهم گردشگری بوده که هدف پژوهش حاضر نیز، ارزیابی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران داخلی و خارجی مشهد با تأکید بر جغرافیای رفتاری می­باشد.داده و روش:  این پژوهش از نوع پیمایشی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی با هدف توسعه ای تنظیم و اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامۀ محقق ­ساخته به دست آمده است. جامعۀ آماری، گردشگران داخلی و خارجی هستند که بر اساس آمار اخذ شده، تعداد گردشگران داخلی ورودی به شهر مشهد در سال 1398، 22.025.167 نفر و تعداد گردشگران خارجی 1.239.926 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری برای گردشگران ایرانی و 384 نفر نیز به عنوان نمونه آماری گردشگران خارجی بدست آمده است و از روش نمونه­ گیری تصادفی در بین جامعه آماری توزیع شدند.یافته ­ها: با توجه به یافته­ های حاصل از پرسشنامه ­ها مشخص شد الگوی رفتاری گردشگران نشان می ­دهد که گردشگران خارجی مسافت بیشتری را از حرم مطهر رضوی (65 کیلومتر) برای عناصر گردشگری موجود در پیرامون شهر مشهد طی می ­نمایند بنابراین الگوی رفتاری آنان پراکنده می ­باشد. این درحالی است که گردشگران داخلی بیشتر در پیرامون حرم مطهر و تا شعاع 30 کیلومتری از حرم رضوی قرار دارند و الگوی رفتاری آنان تجمعی و خوشه ­ای (پیرامون حرم امام رضا (ع) می ­باشد.نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از تحلیل پرسشنامه ها مشخص شد؛ عامل اقتصادی با میانگین 3.7  بیشترین تأثیر را بر الگوهای رفتاری گردشگران داشته و عامل محیطی با میانگین 2.7 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده و در میان عوامل مؤثر بر الگوهای رفتار فضایی گردشگران خارجی، بیشترین میانگین مربوط به عامل اجتماعی - فرهنگی با 3.3 و کمترین میانگین با2.09 درصد مربوط به عامل کالبدی - زیرساختی بوده است. %U https://jusg.uk.ac.ir/article_3643_d155a3d3b2c20dfd20992e432d481750.pdf