@article { author = {Akbari Monfared, Bahareh and Kalantari, Mohsen and Piri, Isa and Teymouri, Asghar}, title = {Spatial analysis of the infrastructural components of learning city based on spatial heterogeneities between Zanjan urban neighbohoods}, journal = {Journal of Urban Social Geography}, volume = {7}, number = {2}, pages = {261-281}, year = {2020}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2645-7784}, eissn = {2645-7784}, doi = {10.22103/JUSG.2020.2029}, abstract = {Objective:With the advent of the information age and the growth of new communication technologies, the idea for the learning society has affected all human social relations and provided public learning for all people regardless of any differences. Therefore, in order to increase the efficiency of learning activities in urban spaces, it is necessary to pay attention to the location of these services and the benefit of all citizens from them. Accordingly, the present study, with the aim of spatial analysis relationships between demographic and physical factors as basic principles in the realization of learning city has examined spatial heterogeneities in urban neighborhoods of Zanjan. Methods: The present study is applied in terms of purpose and is descriptive-analytical in terms of nature. The method of data collecting is documentary-library. To analyze the findings, Moran's self-correlation technique and geographical weight regression model were used. Results:The results of the use of Moran statistics show that the spatial self-correlation between all the indicators measured is positive and follows the cluster pattern. Following the existence of such a pattern, the assessments made using the GWR model show that the population index required for education with 13.5% has the highest impact factor on the transformation of Zanjan into a learning city. Also, considering the adjusted R2 values equal to 43 and 32%, the GWR modeled the spatial relationships between the variables with acceptable accuracy and was able to predict spatial inequalities and optimal deployment ranges of the centers in the coming years. Conclusion: The findings show that most of the neighborhoods of Zanjan suffer from spatial imbalances in terms of the appropriateness between the learning land uses and their population. This is much more severe in the case of the Bisim, Islamabad and Trans neighborhoods with an illiterate population of 40.6%. Therefore, urban management should prevent gaps and social-spatial inequalities between urban areas and neighborhoods through proper planning in the fair distribution of learning services and make it possible to achieve learning city in Zanjan neighborhoods by determining the optimal location of learning land uses}, keywords = {: Spatial Inequality,Learning City Indicators,GWR Model,Zanjan City}, title_fa = {تحلیل فضایی مؤلفه های زیرساختی شهر یادگیرنده بر اساس ناهمسانی های فضایی میان محلات شهری زنجان}, abstract_fa = {تبیین موضوع: با ورود به عصر اطلاعات و رشد فناوری­های نوین ارتباطی، طرح اندیشه­ای مبنی ­بر شهر یادگیرنده، بر تمام مناسبات اجتماعی انسان اثر گذاشته و یادگیری همگانی را فارغ از هر نوع تمایزاتی برای همه­ی شهروندان فراهم ساخته ­است. بنابراین در خصوص افزایش بازدهی فعالیت­های یادگیری در فضاهای ­شهری، توجه به مکان استقرار و بهره­مندی کلیه­ی افراد از این خدمات، امری ضروری است. بر همین­ اساس پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط فضایی میان عوامل جمعیتی و کالبدی به­عنوان اصول اساسی در تحقق شهریادگیرنده، به بررسی ناهمسانی­های ­فضایی در محلات شهری ­زنجان پرداخته ­است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به­لحاظ ماهیت توصیفی-تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی-کتابخانه‌ای ­است. برای تجزیه­وتحلیل یافته ­ها، ­از تکنیک­ خودهمبستگی موران و مدل رگرسیون­ وزنی ­جغرافیایی استفاده شده است. یافته‎ها: نتایج به­کارگیری آماره­ی موران نشان می­دهد خودهمبستگی ­فضایی میان کلیه­ی شاخص­های مورد سنجش، مثبت بوده و از الگوی خوشه­ای تبعیت می­نمایند. با توجه به وجود چنین الگویی، ارزیابی­های حاصل ­از مدل GWR حاکی از آن است که، شاخص­ جمعیتی لازم­التعلیم با 5/13 درصد بیشترین ضریب تأثیر را در تبدیل ­شدن شهر زنجان به یک شهر یادگیرنده دارد. همچنین مدل مذکور با درنظرگرفتن مقادیر R2 تعدیل­شده برابر 43 و 32 درصد، روابط­ فضایی میان متغیرها را با دقت تقریبا قابل قبول، ولی روابط کم و مثبت، مدل­سازی نموده و توانسته نابرابری­های فضایی و محدوده­های استقرار بهینه­ی مراکز یادگیرنده در سال­های آتی را به­ خوبی پیش­بینی نماید. نتایج: یافته ­ها نشان می­دهند بیشتر محلات شهر زنجان به ­لحاظ تناسب میان کاربری­ های ­یادگیرنده و جمعیت­شان، دچار عدم تعادلات فضایی هستند. این مسئله درخصوص محلات بیسیم، اسلام ­آباد و ترانس با جمعیت بیسواد برابر با 6/40 درصد، بسیار شدیدتر می ­باشد. ازاین­رو مدیریت ­شهری باید از طریق برنامه­ریزی صحیح در توزیع عادلانه­ی خدمات­ یادگیری از بروز شکاف و نابرابری­های اجتماعی-فضایی میان مناطق و محلات ­شهری جلوگیری نماید و با تعیین مکان بهینه­ی کاربری­ های­ یادگیرنده، زمینۀ حصول به رویکرد شهر یادگیرنده در محلات شهری زنجان را میسر سازد.}, keywords_fa = {نابرابری فضایی,شهر یادگیرنده,مؤلفه های زیرساختی,مدل GWR,شهر زنجان}, url = {https://jusg.uk.ac.ir/article_2744.html}, eprint = {https://jusg.uk.ac.ir/article_2744_f43036e8b2cc98db8043e312c4288410.pdf} }